Miałam taki plan, aby napisać to podsumowanie jeszcze przed Bożym Narodzeniem i wysłać w newsletterze z życzeniami bożonarodzeniowo-świątecznymi. Niestety, przeziębiłam się. Dopiero teraz wracam do sił i odrabiam zaległości.
Z początku przepisałam notkę z poprzedniego roku i podmieniłam liczby. Ale czegoś mi ciągle brakowało. Pojawiło się pytanie – po co ja to właściwie robię, co mi daje ten blog? A dalej, autoironicznie – ty, pomiarowiec, wpisujesz jakieś cyferki i nie wiesz, po co ci one? I innych ludzi pomiaru komunikacji chcesz uczyć? Wyszło, że muszę odwołać się do “misji, wizji i strategii” – czyli tego kim jestem, kim chcę być, do czego dążę. Z okazji nadchodzącego roku zrobiłam też remanent w głównych obszarach mojego życia Nowego Roku.
Blog
W ten sposób doszłam do wniosku, że prowadzenie bloga pozwala mi realizować kilka celów z dwóch różnych obszarów:
- rozwój zawodowy – utrzymanie pozycji specjalisty (dzieląc się wiedzą z innymi, uczę się), nawiązywanie ciekawych projektów współpracy (konferencje, szkolenia, wystąpienia publiczne, konsultacje, teksty pisemne);
- hobby – pisząc regularnie doskonalę umiejętności posługiwania się słowem pisanym.
Później odpowiedziałam sobie na pytanie, co będzie świadczyło o tym, że zrealizowałam cele i dopasowałam kilka mierników do każdego z nich. O tym, że moje dzielenie się wiedzą jest skuteczne, świadczy ruch na blogu, a porównując wejścia z poszczególnych kanałów promujących blog (Facebook – fanpage i profil prywatny, Twitter, LinkedIn, Google Plus, GoldenLine, wyszukiwarka) mogę stwierdzić, które źródła są najskuteczniejsze w przyciąganiu ruchu. O zainteresowaniu współpracą świadczą konwersje – w przypadku mojego Analyticsa są to wysłane zapytania. O doskonaleniu pisania świadczy liczba napisanych tekstów.
Miary:
- ruch na blogu
- 27 tys. unikalnych użytkowników (18 tys. w 2016)
- 100,8 tys. odsłon (48,7 tys. w 2016)
- miary pomocnicze – narzędzia promocji
- wyszukiwarka – liczba sesji 30 tys. (16 tys. w 2016)
- Facebook – liczba sesji: 2398 (1358 w 2016)
- Twitter – liczba sesji: 338 (246 w 2016)
- LinkedIn – liczba sesji: 369 (142 w 2016)
- GoldenLine – liczba sesji: 11 (11 w 2016)
- Google Plus: liczba sesji 59 (9 w 2016)
- newsletter – 345 adresów w bazie na koniec 2017 (wcześniej niemierzony)
- konwersje – 346 (291 w 2016)
- liczba napisanych tekstów – 45 (25 w 2016)
10 tekstów najczęściej czytanych w 2017
- Świadomość marki
- Model strategii public relations
- Metody i techniki badań w PR – badania sondażowe
- Metody i techniki badań w PR – analiza treści
- Fasttony.es – optymalizacja reklam Facebook
- Metody i techniki badań w PR – eksperyment
- Mierzalne cele działań komunikacyjnych
- Message House – kluczowe przekazy
- Metody i techniki badań w PR – typy badań w PR
- Jak napisać dobrą informację prasową
Top 10 tekstów z 2017
- 6 irytujących pomysłów na nazwę produktu
- Narzędzia e-marketera według Site Impulse
- Pokolenie Henry – raport Clue PR i GfK Polonia
- Wydatki reklamowe 2017 – Zenith
- 13 nawyków twórczych ludzi
- Blog Forum Gdańsk 2017
- Growth hacking a tradycyjne marketing i PR
- Jak zmienili się Polacy – rocznicowa infografika OFBOR
- Brand Communication Channels – mapa komunikacji 360
- Silne marki osobiste zmieniają świat – Agnieszka Walczak-Skałecka
Co udało się zrealizować z planów na 2017?
- Częściej i bardziej regularnie pisać, nawet kosztem walki ze sobą. W zeszłym roku podwoiłam liczbę tekstów, co spowodowało zwiększenie ruchu.
- Zaczęłam korzystać z narzędzia Buffer do zarządzania komunikacją w kanałach społecznościowych – w 2018 będę go częściej wykorzystywała.
- Rzecz nieplanowana: pierwsze kroki w Canva – nowy nagłówek newslettera został przeze mnie samodzielnie zaprojektowany, a i kolory zostały dobrane w harmonii z błękitem logotypu.
Wskazówki na 2018
- Nadal pisać regularnie.
- Tematyka:
- Pisać o rzeczach, które z powyższych zestawień wychodzą na najbardziej ciekawe dla czytelników – planowanie strategii komunikacji, model mierzania działań komunikacyjnych, badania, narzędzia analityczne, ciekawe raporty, które mówiąc coś o internautach/Polakach.
- Poruszać aktualne tematy związane z mediami i mediami społecznościowymi.
- Tworzyć teksty poradnikowe – związane nie tylko z prowadzeniem działań komunikacyjnych, ale też pisaniem prac dyplomowych (ciągle łapię się na tym, że wysyłam moich studentom ten sam zestaw zrzutów z Worda dotyczący menedżera bibliografii, więc może by tak stworzyć cykl tekstów blogowych i wysyłać linki).
- Pisząc, pamiętać o tym, że głównym źródłem ruchu jest wyszukiwarka i wpisywane w nią frazy – teksty też muszą te frazy zawierać.
- Odbiorca czyta tekst maksymalnie minutę – muszę to mieć na uwadze. Większość tekstów nie może być za długa (tym razem pozwalam sobie na wyjątek) .
- Promocja w social media:
- Regularnie przypominać o tekstach, które są najczęściej czytane w całej historii bloga.
- Rozwinąć wykorzystanie grafik. Robię to własnymi siłami i środki na to mam skromne, więc tutaj nie planuję dużych fajerwerków, a powolne wdrażanie się.
- Rozpocząć promowanie tekstów na Facebooku (stąd obecnie pochodzi największy ruch).
- Newsletter:
- Z obserwacji wynikło, że akceptowalna częstotliwość dla Was to 1 newsletter miesięcznie – wysyłka co 2 tygodnie owocuje wypisami z bazy. Postanawiam poprawę!
- Planuję wysyłać newsletter raz w miesiącu, w ostatnim tygodniu.
- Zamierzam jeszcze trochę popracować nad jego formą wizualną.
Pozostała działalność ekspercka
Blog jest moim głównym narzędziem, jeśli chodzi o utrzymanie eksperckiej pozycji. Inne narzędzia i odpowiadające im wskaźniki, to:
- wydarzenia – liczba wystąpień publicznych (konferencji, ale też spotkań autorskich czy zaproszeń do udzielania wykładów w firmach), liczba przeprowadzonych szkoleń,
- doradztwo – liczba zrealizowanych projektów,
- widoczność na zewnątrz – liczba udzielonych komentarzy (media, projekty promocyjne innych organizacji), liczba tekstów branżowych, liczba opublikowanych książek
- rozwój wiedzy – liczba odbytych szkoleń, liczba wydarzeń branżowych, w których brałam udział jako słuchaczka, liczba przeczytanych książek specjalistycznych.
I teraz już cyferki:
- udział w wydarzeniach
- konferencje branżowe – 6 (2016 – 10)
- wydarzenia, których byłam gościem – 2 (2017 – 2)
- liczba przeprowadzonych szkoleń – 6 dni szkoleniowych (10 w 2016)
- doradztwo
- liczba zrealizowanych projektów – 3 (4 w 2016)
- widoczność na zewnątrz
- 30 komentarzy eksperckich (23 w 2016)
- 3 teksty branżowe (16 w 2016)
- 1 książka – wznowienie “Skutecznych social mediów” (1 książka w 2016)
- rozwój wiedzy
- liczba odbytych szkoleń – 2 (1 w 2016)
- liczba wydarzeń branżowych – 3 (3 w 2016)
- liczba przeczytanych książek specjalistycznych – 17, z czego 8 było recenzowanych na blogu (w 2016 nie liczyłam).
Teraz objaśnienie liczb. Tak, jak pisałam rok temu, spora część mojej wcześniejszej aktywności została przekierowana na tory naukowe. Wzięłam udział w 14 konferencjach naukowych, jako monografię naukową wznowiłam też książkę “Skuteczne social media”. Z tego, co wiem, funkcjonuje jako jedno ze źrodeł cytowań. Marzy mi się napisanie podręcznika akademickiego na ten temat, ale na razie muszę się skupić na rozprawie habilitacyjnej – jest to mój główny cel na 2018. Jemu podporządkowane będą wszystkie inne działania.
Ten rok w obszarze rozwoju zawodowego był dla mnie bardzo intensywny i bardzo udany. Czego i Wam życzę w 2018!