Podsumowanie 2017 i plany na 2018

Miałam taki plan, aby napisać to podsumowanie jeszcze przed Bożym Narodzeniem i wysłać w newsletterze z życzeniami bożonarodzeniowo-świątecznymi. Niestety, przeziębiłam się. Dopiero teraz wracam do sił i odrabiam zaległości.

Z początku przepisałam notkę z poprzedniego roku i podmieniłam liczby. Ale czegoś mi ciągle brakowało. Pojawiło się pytanie – po co ja to właściwie robię, co mi daje ten blog? A dalej, autoironicznie – ty, pomiarowiec, wpisujesz jakieś cyferki i nie wiesz, po co ci one? I innych ludzi pomiaru komunikacji chcesz uczyć? Wyszło, że muszę odwołać się do “misji, wizji i strategii” – czyli tego kim jestem, kim chcę być, do czego dążę. Z okazji nadchodzącego roku zrobiłam też remanent w głównych obszarach mojego życia Nowego Roku.

Blog

W ten sposób doszłam do wniosku, że prowadzenie bloga pozwala mi realizować kilka celów z dwóch różnych obszarów:

  • rozwój zawodowy – utrzymanie pozycji specjalisty (dzieląc się wiedzą z innymi, uczę się), nawiązywanie ciekawych projektów współpracy (konferencje, szkolenia, wystąpienia publiczne, konsultacje, teksty pisemne);
  • hobby – pisząc regularnie doskonalę umiejętności posługiwania się słowem pisanym.

Później odpowiedziałam sobie na pytanie, co będzie świadczyło o tym, że zrealizowałam cele i dopasowałam kilka mierników do każdego z nich. O tym, że moje dzielenie się wiedzą jest skuteczne, świadczy ruch na blogu, a porównując wejścia z poszczególnych kanałów promujących blog (Facebook – fanpage i profil prywatny, Twitter, LinkedIn, Google Plus, GoldenLine, wyszukiwarka) mogę stwierdzić, które źródła są najskuteczniejsze w przyciąganiu ruchu. O zainteresowaniu współpracą świadczą konwersje – w przypadku mojego Analyticsa są to wysłane zapytania. O doskonaleniu pisania świadczy liczba napisanych tekstów.

Miary:

  • ruch na blogu
    • 27 tys. unikalnych użytkowników (18 tys. w 2016)
    • 100,8 tys. odsłon (48,7 tys. w 2016)
  • miary pomocnicze – narzędzia promocji
    • wyszukiwarka – liczba sesji 30 tys. (16 tys. w 2016)
    • Facebook – liczba sesji: 2398 (1358 w 2016)
    • Twitter – liczba sesji: 338 (246 w 2016)
    • LinkedIn – liczba sesji: 369 (142 w 2016)
    • GoldenLine – liczba sesji: 11 (11 w 2016)
    • Google Plus: liczba sesji 59 (9 w 2016)
    • newsletter – 345 adresów w bazie na koniec 2017 (wcześniej niemierzony)
  • konwersje – 346 (291 w 2016)
  • liczba napisanych tekstów – 45 (25 w 2016)

10 tekstów najczęściej czytanych w 2017

Top 10 tekstów z 2017

Co udało się zrealizować z planów na 2017?

  • Częściej i bardziej regularnie pisać, nawet kosztem walki ze sobą. W zeszłym roku podwoiłam liczbę tekstów, co spowodowało zwiększenie ruchu.
  • Zaczęłam korzystać z narzędzia Buffer do zarządzania komunikacją w kanałach społecznościowych – w 2018 będę go częściej wykorzystywała.
  • Rzecz nieplanowana: pierwsze kroki w Canva – nowy nagłówek newslettera został przeze mnie samodzielnie zaprojektowany, a i kolory zostały dobrane w harmonii z błękitem logotypu.  

Wskazówki na 2018

  • Nadal pisać regularnie.
  • Tematyka:
    • Pisać o rzeczach, które z powyższych zestawień wychodzą na najbardziej ciekawe dla czytelników – planowanie strategii komunikacji, model mierzania działań komunikacyjnych, badania, narzędzia analityczne, ciekawe raporty, które mówiąc coś o internautach/Polakach.
    • Poruszać aktualne tematy związane z mediami i mediami społecznościowymi.
    • Tworzyć teksty poradnikowe – związane nie tylko z prowadzeniem działań komunikacyjnych, ale też pisaniem prac dyplomowych (ciągle łapię się na tym, że wysyłam moich studentom ten sam zestaw zrzutów z Worda dotyczący menedżera bibliografii, więc może by tak stworzyć cykl tekstów blogowych i wysyłać linki).
    • Pisząc, pamiętać o tym, że głównym źródłem ruchu jest wyszukiwarka i wpisywane w nią frazy – teksty też muszą te frazy zawierać.
    • Odbiorca czyta tekst maksymalnie minutę – muszę to mieć na uwadze. Większość tekstów nie może być za długa (tym razem pozwalam sobie na wyjątek) .
  • Promocja w social media:
    • Regularnie przypominać o tekstach, które są najczęściej czytane w całej historii bloga.
    • Rozwinąć wykorzystanie grafik. Robię to własnymi siłami i środki na to mam skromne, więc tutaj nie planuję dużych fajerwerków, a powolne wdrażanie się.
    • Rozpocząć promowanie tekstów na Facebooku (stąd obecnie pochodzi największy ruch).
  • Newsletter:
    • Z obserwacji wynikło, że akceptowalna częstotliwość dla Was to 1 newsletter miesięcznie – wysyłka co 2 tygodnie owocuje wypisami z bazy. Postanawiam poprawę!
    • Planuję wysyłać newsletter raz w miesiącu, w ostatnim tygodniu.
    • Zamierzam jeszcze trochę popracować nad jego formą wizualną.

Pozostała działalność ekspercka

Blog jest moim głównym narzędziem, jeśli chodzi o utrzymanie eksperckiej pozycji. Inne narzędzia i odpowiadające im wskaźniki, to:

  • wydarzenia – liczba wystąpień publicznych (konferencji, ale też spotkań autorskich czy zaproszeń do udzielania wykładów w firmach), liczba przeprowadzonych szkoleń,
  • doradztwo – liczba zrealizowanych projektów,
  • widoczność na zewnątrz – liczba udzielonych komentarzy (media, projekty promocyjne innych organizacji), liczba tekstów branżowych, liczba opublikowanych książek
  • rozwój wiedzy – liczba odbytych szkoleń, liczba wydarzeń branżowych, w których brałam udział jako słuchaczka, liczba przeczytanych książek specjalistycznych.

I teraz już cyferki:

  • udział w wydarzeniach
    • konferencje branżowe – 6 (2016 – 10)
    • wydarzenia, których byłam gościem – 2 (2017 – 2)
    • liczba przeprowadzonych szkoleń – 6 dni szkoleniowych (10 w 2016)
  • doradztwo
    • liczba zrealizowanych projektów – 3 (4 w 2016)
  • widoczność na zewnątrz
    • 30 komentarzy eksperckich (23 w 2016)
    • 3 teksty branżowe (16 w 2016)
    • 1 książka – wznowienie “Skutecznych social mediów” (1 książka w 2016)
  • rozwój wiedzy
    • liczba odbytych szkoleń – 2 (1 w 2016)
    • liczba wydarzeń branżowych – 3 (3 w 2016)
    • liczba przeczytanych książek specjalistycznych – 17, z czego 8 było recenzowanych na blogu (w 2016 nie liczyłam).

Teraz objaśnienie liczb. Tak, jak pisałam rok temu, spora część mojej wcześniejszej aktywności została przekierowana na tory naukowe. Wzięłam udział w 14 konferencjach naukowych, jako monografię naukową wznowiłam też książkę “Skuteczne social media”. Z tego, co wiem, funkcjonuje jako jedno ze źrodeł cytowań. Marzy mi się napisanie podręcznika akademickiego na ten temat, ale na razie muszę się skupić na rozprawie habilitacyjnej – jest to mój główny cel na 2018. Jemu podporządkowane będą wszystkie inne działania.  

Ten rok w obszarze rozwoju zawodowego był dla mnie bardzo intensywny i bardzo udany. Czego i Wam życzę w 2018!


Partnerzy