Początek roku, więc czas podsumowań i planowania kolejnego roku. 2015 był dla mnie dość ciekawym czasem. Zawodowo wdrażałam się w obowiązki w nowej firmie, a równocześnie pracowałam jako konsultantka, trenerka i wykładowca akademicki, żeby nie wspomnieć o jakże oczywistym w tym kontekście blogowaniu. Prywatnie było to również czas porządkowania otoczenia – najpierw remont mieszkania, potem zamówienie regału na książki i porządkowanie księgozbioru.
Zacznijmy od bloga. W tym roku nie wdrażałam w serwisie większych zmian, a raczej drobne poprawki, głównie związane z wyglądem podstron. Z dużych rzeczy na blogu – uruchomiłam newsletter, którego baza subskrybentów ulega regularnemu wzrostowi. Sprawdziło się zwłaszcza umieszczenie formularzy zapisu pod pojedynczymi notkami.
Garść podstawowych statystyk z 2015 (według Google Analytics):
- 30 629 sesji w 2015 w porównaniu z 23 397 sesji w 2014 (wzrost o 30 proc.)
- 23 635 unikalnych użytkowników w porównaniu z 17 658 unikalnych użytkowników w 2014 (wzrost o 33 proc.)
- 42 534 odsłon w porównaniu z 34 300 odsłon w 2014 (wzrost o 24 proc.)
- współczynnik odrzuceń na poziomie 79% – wzrost o 5 proc. w porównaniu z 2014.
Dziesięć najczęściej czytanych tekstów w 2015 roku:
- Model strategii public relations
- Badania internetu – czy portale pracy działają
- Metody i techniki badań w PR – analiza treści
- Message House – kluczowe przekazy
- Serwisy randkowe w Polsce – walentynkowe obserwacje
- Metody i techniki badań w PR – badania sondażowe
- Fasttony.es – optymalizacja reklam Facebook
- Testy: Roamler mobilny panel konsumencki
- Mierzalne cele działań komunikacyjnych
- Mierzenie komunikacji na wszystkich poziomach – czyli model PESO
Z liczb dotyczących bloga płynie kilka wniosków:
- Blogi są czytane w dość specyficzny sposób – mają swoje stałe grono odbiorców, ale też dużą liczbę osób, które natykają się na bloga, szukając materiałów w sieci na konkretny temat. Jeśli im się spodoba, zapisują się na newsletter, aby dostawać powiadomienia o kolejnych wpisach.
- Wpisy, które są popularne któryś rok z rzędu, dotyczą zagadnień uniwersalnych – planowania działań komunikacyjnych, prowadzenia badań daną metodą, modelu mierzenia komunikacji. Wpisy popularne w danym roku (lub nieco dłużej) dotyczą badań lub konkretnych narzędzi, które w danym czasie miały swoją premierę lub o których dużo się mówiło. Z punktu rozwoju bloga oba te elementy są dobre – pisanie o rzeczach ponadczasowych i pisanie o tym, co aktualne. Zamierzam to kontynuować.
- Zaobserwowałam również, że im bardziej dopracowany i przemyślany wpis, tym większe grono czytelników przyciąga. W moim przypadku nie sprawdziłoby się raczej podejście rozbudowujące blog do portalu informacyjnego i publikowanie kilku notek dziennie. Materiały mogą się pojawiać rzadziej (docelowy poziom to 2-3 wpisy tygodniowo, ale widzę, że moje pisanie jest mniej lub bardziej regularne w zależności od aktualnych obciążeń), ale za to muszą być dobrze przygotowane. Jest to też sposób na pogodzenie prowadzenia bloga z innymi obowiązkami, których mam nader sporo.
W 2015 udzielałam się również jako ekspert – konsultantka, trenerka i wykładowczyni akademicka. Tak to wyglądało w liczbach:
- 14 wystąpień na konferencjach – rok wcześniej, w 2014, było ich 7
- 8,5 dni szkoleniowych – w 2014 było to 6,5 dni szkoleniowych
- 8 przedmiotów na uczelniach wyższych – w 2014 było to 6 przedmiotów (z ciekawszych, które wymagały ode mnie sporego nakładu pracy, były to “Infobrokering” oraz “Bazy danych w marketingu” realizowane dla Collegium Da Vinci w Poznaniu i “Społeczne aspekty internetu” dla Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej i Zarządzania w Warszawie)
- 3 projekty badawcze – w 2014 były to dwa projekty (najciekawsza rzecz, jaką robiłam, to analizy desk research wybranych europejskich rynków e-commerce dla polskich spółek informatycznych planujących zagraniczną ekspansję, a także skonstruowanie systemu pomiaru komunikacji dla dużej organizacji pozarządowej)
- 11 komentarzy eksperckich – w 2014 przygotowałam ich 4
- 9 artykułów eksperckich – w 2014 napisałam ich 4
- 234 wzmianek na mój temat w portalach i mediach społecznościowych (w 2016 było 224).
Liczby wskazują, że ten obszar moich działań zawodowych rozwija się powoli, ale systematycznie. Idę w kierunku, który obrałam. W tym roku chcę kontynuować działania we wszystkich obszarach. Położyć większy nacisk na projekty badawcze oraz zacząć gromadzić dokumentację do habilitacji. Marzy mi się też stała współpraca z którąś z uczelni (co niestety nie zależy tylko ode mnie, ale od uczelnianych planów kadrowych – a te na najbliższe lata, z racji niżu demograficznego, zapowiadają się dość skromnie).
Jak poprzednio, mam nadzieję, ze ten rok będzie dla mnie bardziej udany niż poprzedni. I nie chodzi tutaj o wywieranie na siebie liczbowej presji, że ma być więcej, szybciej, lepiej. Liczby to nie wszystko. Ważne jest wewnętrzne poczucie, że jesteśmy na swoim miejscu i robimy to, co zawsze chcieliśmy robić. Czego i Wam życzę.