Współpraca marka – influencer – raport Hash.fm

We współpracy marka influencer, influencerzy coraz bardziej niechętnie podchodzą do darmowej współpracy (tzw. darmoszek) i oczekują czegoś więcej, niż produkty udostępniane do testów. Świadczą o tym wyniki badania przeprowadzonego przez właścicieliHash.fm na twórcach zrzeszonych w ramach tej platformy.

Wyniki raportu Hash.fm „Współpraca z markami w oczach influencerów” są na tyle ciekawe, że postanowiłam Wam je przedstawić, chociaż pokazał się on w lutym tego roku. Zwłaszcza, że wkrótce zamierzam napisać kilka słów o innym raporcie dotyczącym blogerów, opracowanym przez Natalię Hatalską. Ale na razie zajmijmy się tym, co wynika z raportu opracowanego przez twórców Hash.fm. Otóż internetowi liderzy opinii, korzystające z platformy Hash.fm, to osoby mające już za sobą współpracę  z markami. Są też taką współpracą żywotnie zainteresowane – skoro zarejestrowały się na platformie Hash.fm, która w założeniu właścicieli ma kontaktować influencerów z markami. Nic więc dziwnego, że twórcy Hash.fm postanowili odpytać osoby zarejestrowane w serwisie o dotychczasowe doświadczenia, przeprowadzając wśród nich ankietę (niestety w opracowaniu z wynikami nie podano wielkości próby).

współpraca marka influencer

Źródło: Hash.fm

Jak w oczach badanych wygląda zatem współpraca marka influencer:

  • 75 proc. ankietowanych współpracowało już reklamowo. Oznacza to, że marki i agencje coraz częściej doceniają siłę reklamy i komunikatów w takich kanałach, jak Facebook, Youtube czy Instagram.
  • Niestety, aż 67,2 proc. badanych odpowiedziało, że barierą w kontakcie  z agencjami/markami było oczekiwanie współpracy bez wynagrodzenia.
  • Dla większości współpraca z markami oparta była na testach i recenzjach produktów (69 proc). Z kolei aż 62 proc. badanych przyznaje, że skuteczne dotarcie  z przekazem marki do odbiorców ich kanału wymaga od 2 do 3 publikacji.
  • Ważną informacją jest to, w jaki sposób digital influencers angażują się w markę. Aż 74 proc. osób stwierdziło, że najchętniej zostałoby „ambasadorami marek” przy doprecyzowanej formie współpracy.
współpraca marka influencer

Źródło: Hash.fm

  • Aż 9 z 25 najczęściej wymienianych marek, z którymi ankieterzy chcą rozpocząć współpracę, to firmy z obszaru IT/technologie. Kryteriami wyboru były wielkość oraz spójna działalność z tematyką ich kanałów. Najczęściej wskazywane marki to Samsung, IKEA, Sony.
  • Spada zainteresowanie współpracą barterową digital influencers z markami (45 proc.). Coraz częściej pojawiają się głosy świadczące o zainteresowaniu współpracą, która nie jest oparta tylko na otrzymaniu produktów reklamodawcy (35 proc.).
współpraca marka influencer

Źródło: Hash.fm

Wyniki badania Hash.fm pokazują też też główne bolączki na linii marka influencer. Twórcy skarżą się na brak obycia biznesowego. Z kolei na rynku dominują firmy, które wiedzą, że influencerzy są świetnym kanałem komunikacji z obecnymi i przyszłymi klientami oraz narzędziem budowy zaangazowania i relacji z marką.

W oparciu o wyniki badania przedstawiciele Hash.fm sformułowali też dekalog, jak powinna wyglądać współpraca marka-influencer. Wyróżniono między innymi dobrą komunikację i dbanie o wiarygodność firmy, które wpływają na pozytywny odbiór wizerunku. Ważne jest również kierowanie się odpowiednimi kanałami docelowymi: korzystanie nie tylko z panelu administratora bloga, ale także YouTube, Twittera czy Facebooka. Istotne jest także pamiętanie o tym, aby dany materiał powstał we współpracy z marketerem, ponieważ kryptoreklama powoli przechodzi do lamusa.

Co o tym sądzić? Otóż wygląda na to, że współpraca marka influencer coraz bardziej się profesjonalizuje i normuje. Twórcy internetowi są coraz bardziej świadomi swojej wartości – w końcu stworzenie serwisu/kanału z treściami atrakcyjnymi dla dużej grupy czytelników wymaga dużego nakładu pracy. Wiedzą, że trzeba się cenić, choć zauważają, że nie mają takiej orientacji w biznesie, jak marketerzy stojący po stronie firm – nie wszyscy w takich firmach pracowali, a część twórców to osoby bardzo młode, ze szkół średnich czy studiujące lub też nabywające swoje pierwsze doświadczenia zawodowe. Swoją drogą, może przydałyby się szkolenia dla blogerów, jak współpracować z biznesem?

Za pomoc w opracowaniu materiału dziękuję Paulinie Żmijowskiej.