Badania świąteczne 2015 – część 1

Jak co roku, Święta Bożego Narodzenia to okres aktywizacji marketingowej. Nie tylko w branży detalicznej. Także dla firm badawczych. Prowadząc okolicznościowe badania, prezentują swoje kompetencje badawcze i przypominają o swojej ofercie. A my możemy dowiedzieć się czegoś o sobie jako o konsumentach. Przygotowałam dla Was przegląd takich badań.

Dzisiaj pierwsza część przeglądu. Przedstawiam Wam w niej raport świąteczny Deloitte, zestawienie danych z różnych badań przygotowanych przez „Rzeczpospolitą” i portal „Evigo”. Dowiecie się z nich więcej na temat nawyków polskich konsumentów ale też branży e-commerce w Polsce i na świecie. 

Świąteczne zakupy

Badanie dotyczące świątecznych zakupów i przygotowań przeprowadziła firma Deloitte. Poniżej garść informacji pochodzących z tego badania.

  • Przeciętna polska rodzina wyda w tym roku na święta średnio 1282 PLN, o 11 proc. więcej niż rok temu.
  • Na prezenty przeznaczane jest 44 proc. tego budżetu. Połowa budżetu na prezenty jest wydawana na dzieci i na partnera.
  • Polacy robią zakupy spożywcze przeważnie w dyskontach. Zaledwie 11 proc. Polaków kupuje żywność w sklepach spożywczych.
  • Polscy konsumenci kupują prezenty przeważnie między 1 a 15 grudnia (43 proc.). Nieco ponad jedna piąta kupuje prezenty w listopadzie.
  • Cena jest istotnym czynnikiem branym pod uwagę przy świątecznych zakupach. Stosowane są różne strategie: kupowanie tańszych prezentów i robienie zakupów w tańszych sklepach (23 proc.), kupowanie na wyprzedażach (35 proc.), wykorzystywanie punktów lojalnościowych (38 proc.), wykorzystanie voucherów i kart prezentowych (36 proc.).
  • Polacy najchętniej dają w prezencie książki (46 proc.), gotówkę (38 proc.), kosmetyki i perfumy (32 proc.).
  • Internet przydaje się do poszukiwania i porównywanie produktów. Konsumenci wykorzystują wyszukiwarki (94 proc.), porównywarki cenowe (92 proc.) oraz media społecznościowe (53 proc.).
  • Zalety e-commerce według Polaków to największy dostęp do opinii innych, możliwość porównania cen i produktów, dostawy towaru do domu i brak ograniczeń czasowych w robieniu zakupów.
  • Sklepy stacjonarne są lubiane za możliwość natychmiastowego otrzymania produktu, kompetencje sprzedawców i fachową poradę, ochrony danych, prostsze zwroty i obsługę posprzedażową.

Więcej informacji: Raport: Zakupy świąteczne 2015

 

Europejski rynek e-commerce jest dobrze rozwinięty

Zestawienie różnych badań dotyczących handlu online przygotowała na początku sezonu świątecznego przygotowała “Rzeczpospolita”. Wybrałam kilka informacji z tego artykułu, głównie dotyczących Wielkiej Brytanii (największy w Europie rynek e-commerce) oraz Europy.

  • Wielka Brytania:
    • już 76 proc. Brytyjczyków kupuje prezenty online (Ecommerce Europe)
    • Ostatni Czarny Piątek mógł przynieść branży wpływy na poziomie ponad 1 mld funtów (brytyjska organizacja e-handlu IMRG)
    • Dynamika e-commerce notuje 16-proc. wzrosty (Ecommerce Europe)
  • Europa i świat:
    • Liczba paczek z e-zakupami w czasie bożonarodzeniowego szczytu urośnie w tempie dwucyfrowym (Hermes).
    • Tegoroczne święta sprawią, że światowy rynek sprzedaży w sieci urośnie o kolejne 16 proc. (Ecommerce Europe)

Źródło: Święta sprawią, że ten rok w e-commerce będzie rekordowy

 

Polscy konsumenci chcą kupować online i offline bez ograniczeń

Z kolei polski rynek e-commerce podsumował przed świętami portal Evigo. Z jego informacji wynika, że:

  • Z roku na rok na znaczeniu zyskują Dzień Darmowej Dostawy oraz Czarny Piątek. Z badań wynika, że ponad 30 proc. sklepów odnotowało w Dniu Darmowej Dostawy wzrost sprzedaży o ponad 100 proc. Za sprawą międzynarodowych sklepów coraz częstszą okazją do promocji staje się też Czarny Piątek. W USA ten dzień, następujący po Dniu Dziękczynienia, jest początkiem sezonu świątecznych zakupów.
  • W branży e-commerce mówi się o rosnącym znaczeniu sprzedaży wszechkanałowej (omnichannel). W Polsce badania pokazują, że już 77 proc. młodych osób podczas oglądania TV sięga po urządzenia mobilne i tam sprawdza oferty e-sklepów. Dlatego podkreśla się rosnące znaczenie reklamy mobilnej oraz tworzenie kampanii łączących telewizję i urządzenia mobilne.
  • Sezon świąteczny to czas zysków, ale też czas wyzwań. Źle przemyślana marketingowa decyzja (na przykład wysyłanie zbyt dużej liczby newsletterów) może przekreślić szanse na udaną sprzedaż.

Źródło: E-commerce szykuje się na święta i Dzień Darmowej Dostawy

 

Jak widać z tego zestawienia, w Europie e-commerce jest już normą, u nas to jest jedna z opcji branych pod rozwagę. Polscy konsumenci cenią jednak internet – nawet, jeśli kupują w sklepach stacjonarnych, to z sieci czerpią informacje o produktach. E-commerce cenią za dostęp do szerszej informacji o produkcie – cenach u różnych dostawców i opinii osób, które już kupiły produkt, ale też wygodę (dostawa do domu, krótszy czas robienia zakupów).

Gdybym miała coś dodać od siebie, to powiedziałabym, że cenię e-commerce za niższe ceny. Większość tegorocznych świątecznych zakupów też zrobiłam online. A Wy?