Jak to powiedzieć? – Łada Drozda [recenzja]

“Jak to powiedzieć?” – ta książka poświęcona jest tematowi ważnemu, a jednocześnie niedocenianemu: skutecznej rozmowie w sytuacjach zawodowych. O czym powinniśmy wiedzieć, żeby nasze rozmowy – zawodowe i nie tylko – były bardziej skuteczne? 

“Nazywam się Łada i jak ktoś do mnie tak mówi, to nie trąbię”. To było pierwsze zdanie, które wypowiedziała nasza kolejna trenerka na Szkole Trenerów House of Skills. Tak poznałam Ładę Drozdę, trenerkę biznesu, a od niedawna także autorkę książki o skutecznej rozmowie w sytuacjach zawodowych. Książka “Jak to powiedzieć?” wyszła niedawno nakładem wydawnictwa Onepress.

jak to powiedzieć

Książka “Jak to powiedzieć?” zaczyna się od objaśnienia założeń autorki. Dla Łady podstawą rozmowy jest kontakt. Poprzedza go intencja: co myślimy i czujemy w danej sprawie, jakie mamy zamiary – wpływa ona potem na jakość kontaktu. Dobry kontakt opiera się też na współczuciu – dostrzeganiu cierpienia, jakie w mniejszym lub większym stopniu dotyka tego drugiego. Nie jesteśmy przyzwyczajeni do mówienia o nim, bo boimy się pokazać tę naszą wrażliwszą część. Współczucie zakotwiczone jest z kolei w czterech jakościach: odwadze, mądrości, życzliwości i odpowiedzialności. Autorka szczegółowo opisuje znaczenie tych cech i ich rolę kontakcie. 

Autorka poświęciła intencji jednak więcej miejsca w książce. Omawia jej znaczenie w kolejnej części książki “Jak to powiedzieć?”. Intencja ma duże znaczenie, bo jest nieodzownym elementem każdej rozmowy. Nawet, jeśli sobie jej nie uświadomimy, będzie miała wpływ na przebieg rozmowy. Dlatego samoświadomość w tym obszarze ma znaczenie. Od stopnia uświadomienia intencji zależy, w którą stronę pójdzie rozmowa i czy uda się porozumieć. Jeśli intencje pozostają nieuświadomione, rozmowa może podążyć w kierunku manipulowania – co nie sprzyja porozumieniu. 

Po określeniu tego, czym jest kontakt i jaką rolę pełni w nim intencja, autorka książki “Jak to powiedzieć?” przechodzi do tematów związanych z rozmowami zawodowymi. Pokazuje sposoby, jak rozmawiać z podwładnymi, udzielając im pochwał i krytyki czy informacji zwrotnych a także jak rozmawiać o zachowaniach, które sprawiają trudność. Charakteryzuje też najczęstsze błędy popełniane w rozmowach zawodowych. Zwraca również uwagę na odpowiedni dobór słów. W końcu – pokazuje, jak zmiany pokoleniowe mogą wpłynąć na sposób rozmawiania w pracy.  

Książka “Jak to powiedzieć?” ma też element praktyczny. Każdemu rozdziałowi towarzyszą ćwiczenia, zachęcające czytelnika do zajrzenia w swoje emocje i własnych przemyśleń dotyczących rozmowy. Mogą się one przydać, zwłaszcza w sytuacjach, gdy w perspektywie mamy jakąś trudną rozmowę.                                                                         

Dla kogo jest ta książka? Dla wszystkich, którzy chcieliby się skutecznie porozumiewać w pracy. Dla studentów, którzy podejmują swoje pierwsze zobowiązania zawodowe. Dla tych, dla których rozmowa jest podstawą ich zawodu – coachów, psychoterapeutów, lekarzy, osób duchownych i innych. Ale także dla tych, którzy są szefami i chcieliby umieć lepiej rozmawiać ze swoimi pracownikami.