“Jak to powiedzieć?” – ta książka poświęcona jest tematowi ważnemu, a jednocześnie niedocenianemu: skutecznej rozmowie w sytuacjach zawodowych. O czym powinniśmy wiedzieć, żeby nasze rozmowy – zawodowe i nie tylko – były bardziej skuteczne?
“Nazywam się Łada i jak ktoś do mnie tak mówi, to nie trąbię”. To było pierwsze zdanie, które wypowiedziała nasza kolejna trenerka na Szkole Trenerów House of Skills. Tak poznałam Ładę Drozdę, trenerkę biznesu, a od niedawna także autorkę książki o skutecznej rozmowie w sytuacjach zawodowych. Książka “Jak to powiedzieć?” wyszła niedawno nakładem wydawnictwa Onepress.
Książka “Jak to powiedzieć?” zaczyna się od objaśnienia założeń autorki. Dla Łady podstawą rozmowy jest kontakt. Poprzedza go intencja: co myślimy i czujemy w danej sprawie, jakie mamy zamiary – wpływa ona potem na jakość kontaktu. Dobry kontakt opiera się też na współczuciu – dostrzeganiu cierpienia, jakie w mniejszym lub większym stopniu dotyka tego drugiego. Nie jesteśmy przyzwyczajeni do mówienia o nim, bo boimy się pokazać tę naszą wrażliwszą część. Współczucie zakotwiczone jest z kolei w czterech jakościach: odwadze, mądrości, życzliwości i odpowiedzialności. Autorka szczegółowo opisuje znaczenie tych cech i ich rolę kontakcie.
Autorka poświęciła intencji jednak więcej miejsca w książce. Omawia jej znaczenie w kolejnej części książki “Jak to powiedzieć?”. Intencja ma duże znaczenie, bo jest nieodzownym elementem każdej rozmowy. Nawet, jeśli sobie jej nie uświadomimy, będzie miała wpływ na przebieg rozmowy. Dlatego samoświadomość w tym obszarze ma znaczenie. Od stopnia uświadomienia intencji zależy, w którą stronę pójdzie rozmowa i czy uda się porozumieć. Jeśli intencje pozostają nieuświadomione, rozmowa może podążyć w kierunku manipulowania – co nie sprzyja porozumieniu.
Po określeniu tego, czym jest kontakt i jaką rolę pełni w nim intencja, autorka książki “Jak to powiedzieć?” przechodzi do tematów związanych z rozmowami zawodowymi. Pokazuje sposoby, jak rozmawiać z podwładnymi, udzielając im pochwał i krytyki czy informacji zwrotnych a także jak rozmawiać o zachowaniach, które sprawiają trudność. Charakteryzuje też najczęstsze błędy popełniane w rozmowach zawodowych. Zwraca również uwagę na odpowiedni dobór słów. W końcu – pokazuje, jak zmiany pokoleniowe mogą wpłynąć na sposób rozmawiania w pracy.
Książka “Jak to powiedzieć?” ma też element praktyczny. Każdemu rozdziałowi towarzyszą ćwiczenia, zachęcające czytelnika do zajrzenia w swoje emocje i własnych przemyśleń dotyczących rozmowy. Mogą się one przydać, zwłaszcza w sytuacjach, gdy w perspektywie mamy jakąś trudną rozmowę.
Dla kogo jest ta książka? Dla wszystkich, którzy chcieliby się skutecznie porozumiewać w pracy. Dla studentów, którzy podejmują swoje pierwsze zobowiązania zawodowe. Dla tych, dla których rozmowa jest podstawą ich zawodu – coachów, psychoterapeutów, lekarzy, osób duchownych i innych. Ale także dla tych, którzy są szefami i chcieliby umieć lepiej rozmawiać ze swoimi pracownikami.