Desk research co to jest – więcej o metodzie badawczej

Desk research co to jest – zaplanowałam, że na to pytanie odpowie pierwszy z cyklu tekstów poświęconych tej metodzie badawczej. Będą się one pojawiały sukcesywnie na moim blogu – wyjaśnią, co to za metoda, jak prowadzi się badanie za jej pomocą, jak wygląda raport czy jakie są jej zastosowania. Ten tekst wymyśliłam jako wprowadzający w temat. Jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest desk research, a czujesz się zaintrygowany – czytaj dalej. 

Znaczenie określenia

Sama nazwa oznacza po polsku “badanie gabinetowe” lub “badanie zza biurka”. Choć istnieją polskie odpowiedniki takie jak “analiza danych zastanych”, najczęściej używa się nazwy anglojęzycznej. Być może dlatego, że a) łatwo się ją wymawia b) upowszechniła się w slangu firm badawczych współpracujących z międzynarodowymi korporacjami. W każdym razie – na stronach internetowych agencji badawczych spotkasz się z określeniem “desk research”. 

Desk research co to jest?

Nazwa metody wiąże się ze sposobem prowadzenia prac. Aby znaleźć odpowiedzi na postawione wcześniej pytania badawcze przeszukuje się różne źródła – strony www, elektroniczne bazy tekstów, monitoring mediów, itd. Szuka się danych, informacji czy wyników badań przeprowadzonych wcześniej przez kogoś innego. Dlatego głównym narzędziem badacza jest komputer podłączony do internetu. Dzięki internetowi prowadzenie tego badania stało się o wiele łatwiejsze.

desk research co to jest

Adobe Stock

Jak przeprowadzić badanie

Punktem wyjścia w desk research, podobnie jak w przypadku tego artykułu i frazy “desk research co to jest” są pytania, na które trzeba znaleźć odpowiedź. To one wyznaczają kierunek poszukiwań konkretnych informacji. Do poszukiwań wykorzystuje się wyszukiwarkę internetową, a czasem też bazę tekstów naukowych czy bazy monitoringu mediów. Odwiedza się też strony internetowe różnych organizacji. Spore dawki wiedzy zawierają też odpłatne raporty różnych firm konsultingowych.

Raport desk research

Raport nie ma jednej standardowej struktury czy wzoru. Punktem wyjścia są pytania. Badacz szuka na nie odpowiedzi, a w miarę, jak je znajduje i opisuje, organizuje też materiał w raporcie. Raport przygotowywany jako plik Word pozwala na bardziej szczegółowy i dokładny opis. Zlecano mi także przygotowywanie takich raportów w formie prezentacji. Wówczas na znaczeniu zyskują wszystkie elementy graficzne – wykresy prezentujące wyniki, infografiki i inne materiały. Prezentacja wymusza jednak mniejszą szczegółowość. Co na pewno ważne, to aby raport miał logiczną i przejrzystą strukturę oraz był zrozumiały dla odbiorcy. Musi też zawierać rekomendacje co do dalszych badań (lub decyzji biznesowych).

Po polsku i po angielsku

Raport desk research opracować można w dowolnym języku. Najlepiej, aby przygotowała go jednak najpierw osoba, która posługuje się językiem danego rynku – ona też będzie najlepiej rozumiała jego specyfikę. Raport można też poddać redakcji językowej – badacze zazwyczaj nie są filologami z wykształcenia. Raport można także przełożyć na inny język, chociażby angielski. Nawet, jeśli raport od razu został przygotowany w tym języku, ale nie jest to język ojczysty badacza, można zlecić korektę językową tłumaczowi natywnemu. 

Adobe Stock

Zalety i wady desk research

Zaletą badania jest wykorzystanie danych już opracowanych przez innych. W związku z tym sam projekt badawczy nie jest aż tak czasochłonny, jak bywa w przypadku badań realizowanych z respondentami. Na wiele pytań można znaleźć odpowiedzi w raportach, które opracowały i udostępniły inne organizacje. Trzeba tylko umiejętnie połączyć źródła. Ale może to być zarazem jego wada. Otrzymane informacje mogą być zbyt niepełne lub nieadekwatne do postawionych pytań.

Dla biznesu i nauki

Badanie wykorzstuje się w różnych obszarach i w różnych sytuacjach (Więcej w tekście „Desk research kiedy przeprowadzić”). Wykorzystuje go biznes. Przeprowadzają go firmy badawcze, które przygotowują projekty badawcze i potrzebują się zorientować, jaki jest stan wiedzy w danym obszarze. Czasem desk research staje się też integralnym elementem badania przeprowadzanego dla klienta. Może być też elementem w opracowywaniu strategii kampanii komunikacyjnej, zwłaszcza, gdy dotyczy ona ważnego problemu społecznego. Desk research wykonywany jest także na uczelniach – prowadzą go studenci, którzy podczas przygotowywania pracy dyplomowej muszą się zorientować, kto i w jaki sposób badał interesujący ich temat. Prowadzą go też naukowcy, gdy projektując badanie albo przygotowując artykuł naukowy, orientują się w stanie aktualnej wiedzy. 

Dla mnie osobiście odpowiedź na pytanie o desk research brzmi jeszcze inaczej. To przede wszystkim wspaniała przygoda. Każdy temat, który opracowuję, znam na początku dość powierzchownie. W miarę, gdy zagłębiam się w temat, odkrywam coraz to nowe i ciekawe szczegóły. Tropię poszczególne wątki i próbuję je połączyć ze sobą, a potem przekazać odbiorcy raportu w zrozumiały dla niego i równocześnie przejrzysty wizualny sposób. 

Napisz do mnie za pomocą formularza kontaktowego, jeśli chcesz porozmawiać o raporcie dla Twojej firmy.

Inne teksty z cyklu na temat desk research: