O rozwiązaniu Fanpage Trender, które znacznie ułatwia analizę danych z Facebooka i mierzenie efektów komunikacji, opowiadają jego twórcy.
Miałam okazję być jedną z pierwszych betatesterek Fanpage Trendera. Zapowiada się ciekawie – możliwość analizowania danych dotyczących liczby fanów komentarzy i likes w czasie bez konieczności przekopywania się przez przepastne zasoby Facebooka i spisywania wszystkiego ręcznie czy opcja porównywania różnych stron. Narodziło mi się też w głowie kilka pytań, które zadałam twórcom Fanpage Trendera – dr Janowi Zającowi i dr Dominikowi Batorskiemu z firmy SmartNet Research&Solutions (tak, to przykład udanego polskiego mariażu nauki i biznesu). Tak powstał poniższy wywiad, wprowadzenie do tego, czym jest samo narzędzie – wkrótce podzielę się szczegółowymi wrażeniami z testów.
Anna Miotk: Skąd wziął się pomysł na stworzenie FanPage Trendera?
Jan Zając: Pewnego gorącego, lipcowego dnia, dwa dni po powrocie z długich wakacji w Meksyku, rozmawiałem z Pawłem Kucharskim, naszym trzecim wspólnikiem, który miał pewien bardzo ciekawy pomysł. Zbiegło się to w czasie z zapotrzebowaniem ze strony jednego z dużych krajowych operatorów sieci komórkowych i agencji 121 PR. A dalej to już poszło jak z płatka – stworzenie wstępnej wersji, premiera na konferencji Social Media Standard 2010, duże zainteresowanie i pozytywne recenzje ze strony branżowych blogerów (Antyweb, AK74), a później wielu testerów i klientów…
Dominik Batorski: Od wielu lat zajmujemy się badaniami związanymi z Internetem naukowo, na Uniwersytecie Warszawskim. Już wcześniej tworzyliśmy też narzędzia do prowadzenia badań i analiz danych pochodzących z sieci. Równolegle jako firma SmartNet Research&Solutionsod 2008 r. zajmujemy się doradztwem w zakresie marketingu internetowego, najczęściej w oparciu o badania przygotowywane specjalnie na potrzeby tych projektów. Postanowiliśmy wykorzystać te doświadczenia i zaoferować łatwe w obsłudze narzędzia do badań internetowych szerszemu gronu odbiorców. Zbiegło się to w czasie ze wzrostem popularności Facebooka i coraz większym zainteresowaniem obecnością w tym serwisie ze strony firm i marketerów. Stąd wziął się FanPage Trender, narzędzie analityczne wspierające działania na Facebooku.
dr Jan Zając, SmartNet Research&Solutions
JZ: Wkrótce zaczniemy otwarte testy kolejnego narzędzia z rodziny, WebTrendera przeznaczonego dla e-commerce. A w kolejce czekają następne pomysły…
DB: Duże znaczenie miał też fakt, że oficjalne statystyki oferowane przez Facebook są bardzo słabe i dostarczają niewiele informacji, a przede wszystkim nie dają możliwości porównań i śledzenia konkurencji. To zdecydowanie za mało, biorąc pod uwagę, że coraz częściej marketing i PR mają charakter „evidence based”, a problemy z oceną efektywności działań są wskazywane jako główna bolączka działań w tzw. social media (por. Social Media Brand Index, Think Kong we współpracy z IAB Polska, listopad 2010 – oraz The New Conversation: Taking Social Media from Talk to Action, SAS i Harvard Business Review). Pozyskiwanie danych i analiza wskaźników są niezbędne do dobrego planowania i prowadzenia działań oraz oceny ich efektów.
dr Dominik Batorski, SmartNet Research&Solutions
AM: Kto jest potencjalnym użytkownikiem FPT i jakie może mieć z tego korzyści?
DB: FanPage Trender jest narzędziem przeznaczonym dla wszystkich prowadzących działania marketingowe, PR-owe czy sprzedażowe w serwisie Facebook. Już teraz korzystają z niego zarówno firmy i instytucje, które same zarządzają obecnością własnych marek na Facebooku, jak i agencje specjalizujące się w działaniach w mediach społecznościowych. Podstawowe zastosowania obejmują monitorowanie aktywności fanów i efektów różnych działań podejmowanych przez prowadzącego profil, sprawdzanie najpopularniejszych postów i identyfikację aktywniejszych użytkowników. Dodatkowo FanPage Trender ułatwia wiele czynności, jak chociażby docieranie do starszych postów, co na Facebooku jest wyjątkowo niewygodne. Dla wielu klientów istotne są również możliwości porównań z innymi fanpage’ami czy nawet monitorowanie aktywności całych branż.
AM: Czym różni się FPT od statystyk fanpages na Facebooku? Jakie ma dodatkowe funkcjonalności? Jakie informacje pozwala uzyskać?
JZ: Podstawową różnicą jest możliwość obserwowania nie tylko własnych fanpage’ów, ale również dowolnych innych, a co za tym idzie – porównywania wyników własnych i konkurencji. Istotny jest też naszym zdaniem sposób prezentacji danych na interaktywnych wykresach. Kiedy na przykład zainteresują Cię jakieś nietypowe statystyki prezentowane na wykresie, to po kliknięciu w punkt danych masz możliwość bezpośredniego przejścia z wykresu do archiwum postów dla tego dnia. Tych różnic jest o wiele więcej, ale sądzę, że nie ma sensu wyliczać wszystkich – lepiej sprawdzić samemu, korzystając z opcji dostępu próbnego, który oferujemy.
AM: O czym mówi wskaźnik Interactivity Index?
DB: Wskaźnik Interactivity Index podsumowuje całą aktywność prowadzącego profil i jego fanów w obrębie fanpage’a („lajki”, komentarze, wpisy i dodawanie multimediów). Stworzyliśmy go, aby umożliwić podsumowanie za pomocą jednego prostego miernika wszystkich działań w obrębie fanpage’a. Można go analizować także w rozbiciu na akcje prowadzącego i fanów strony. Dodatkową korzyścią jest Interactivity Index per 1000, czyli ten sam wskaźnik skorygowany o liczbę fanów. Dzięki temu możliwe jest porównanie fanpage’ów bardzo różniących się liczbą fanów. Pozwala to stwierdzić, jakie jest faktyczne zaangażowanie przeciętnego fana marki.
AM: Które funkcjonalności Waszym zdaniem są najbardziej ciekawe?
JZ: Dla mnie – podgląd na wszystkie posty i możliwość ich sortowania według wybranych kryteriów, co pozwala szybko zanalizować jak marka mówi do fanów i co słyszy w zamian. Bardzo lubię też najnowsze funkcjonalności, wprowadzone kilka dni temu: rankingi aktywności poszczególnych fanów profilu oraz możliwości analizowania kampanii i ich efektów.
DB: A moim zdaniem wszelkie porównania oraz możliwość przejścia z wykresów do postów – widząc wzrost na wykresie, jednym kliknięciem sprawdzamy, co działo się tego dnia.
AM: Jakie są dalsze plany rozwoju rozwiązania (oczywiście te, które możecie ujawnić).
JZ: Plany są bogate i obszerne. Już wkrótce pojawi się nowy, poprawiony interfejs oraz automatycznie generowane raporty aktywności. Rozwijamy też moduł dotyczący statystyk aplikacji.
DB: A w zanadrzu mamy jeszcze kilka pomysłów!
AM: Dziękuję za rozmowę.