YouTube Wideo online i kultura uczestnictwa [recenzja]

YouTube – zatoka piratów czy wsparcie dla twórczości domowej? Serwis, w którym dominują nastolatki, czy raczej narzędzie dla każdego internauty, niezależnie od wieku? Takie pytania stawiają Jean Burgess i Joshua Green, naukowcy i autorzy książki “YouTube. Wideo online i kultura uczestnictwa”.

W wolnych chwilach, których przez ostatni tydzień nie było zbyt wiele, czytałam kolejną książkę z serii “Socjologia mediów” PWN. Tym razem była to książka “YouTube. Wideo online i kultura uczestnictwa”, którą napisali Jean Burgess i Joshua Green. Pozycja nie jest najnowsza – napisana w 2008, w Polsce wydana w 2011 roku przez Wydawnictwo Naukowe PWN. Jednak w przypadku tej książki nie ma to większego znaczenia, gdyż jej treści są uniwersalne i bardziej filozoficzne. Choć swoją drogą, przydałoby się rozszerzenie historii YouTube oraz dodanie przykładów kolejnych debat, które toczyły się w związku z tym serwisem.

youtube wideo online i kultura uczestnictwa

“YouTube Wideo online i kultura uczestnictwa” to książka pokazująca fenomen serwisu YouTube od strony społecznej. Fenomen, bo tylko w naszym kraju YouTube używa prawie 19 milionów internautów (według grudniowej edycji badania Megapanel PBI/Gemius). Na świecie użytkowników YouTube jest ponad miliard (to jedna trzecia internautów na świecie). Było to możliwe dzięki konstrukcji tego serwisu – choć jest własnością dużej firmy, treści w nim umieszczone tworzy i ogląda społeczność użytkowników. Autorzy poświęcają zresztą kilka słów temu, jak działają mechanizmy YouTube.

Zdaniem Burgess i Greena, YouTube to kolejne medium społecznościowe działające w ramach kultury partycypacji. Autorzy przeciwstawiają tę kulturę uniformizacji związanej z kulturą masową. Pokazuje też, jak kształtowały się relacje serwisu ze starymi mediami – od opisów traktujących YouTube jako siedlisko wszelkiego zła czy kanał opanowany głównie przez młodzież, po rozszerzenie możliwości mediów tradycyjnych. Porównują filmy amatorskie i filmy tworzone przez organizacje (tutaj ciekawe zastosowanie analizy treści w przypadku wideo). Piszą, jak struktura serwisu wpływa na sposób konsumowania filmów, ale również o buncie użytkowników przeciwko postaciom kojarzonym ze światem tradycyjnych mediów (to samo napięcie obserwowałam w dyskusjach na temat badania blogerów). Ciekawym spostrzeżeniem jest również to, że w serwisie widoczne są dobrze skrajne poglądy, nie ma zaś miejsca na bardziej wyważone postawy – czy nie przypomina Wam to aktualnej polaryzacji poglądów politycznych w polskim internecie?

Książka “YouTube Wideo online i kultura uczestnictwa” to materiał dla wszystkich, którzy potrzebują bardziej naukowej refleksji na temat tego serwisu, a przede wszystkim ujęcia go w kontekście zmian zachodzących w mediach i w kulturze jako takiej. Przyda się więc studentom piszącym prace na temat mediów, wideo w internecie, itd. Nie jest natomiast zbiorem wskazówek i rad, jak prowadzić działania marketingowe czy jak tworzyć popularne filmy. Taką książkę zapowiada Magda Daniłoś, więc czekam z niecierpliwością, bo do tej pory nic poświęconego tylko marketingowi wideo na polskim rynku się nie ukazało.


Partnerzy