Nie wiem, jak dla Was, ale dla mnie YouTube jest jednym z narzędzi, których używam codziennie. Sporadycznie filmy polecane przez znajomych, zaglądam, co nowego dzieje się na subskrybowanych przeze mnie kanałach, a kiedy nie mogę za bardzo odrywać się od pracy, wtedy wyszukuję sobie playlistę i słucham muzyki. A są tacy, którzy serwisy z filmikami kochają jeszcze bardziej niż ja, o czym świadczy chociażby rosnąca popularność vlogerów i blogerów.
Postanowiłam się zatem przyjrzeć bliżej temu serwisowi. Najpierw garść statystyk na temat YouTube z Megapanelu PBI:
- YouTube ma obecnie 15,5 mln użytkowników w Polsce i zasięg 72%.
- Największa grupa użytkowników to osoby w wieku 15-24 lata (YT dociera do 83% internautów w tym wieku), głównie z uczniów z wykształceniem gimnazjalnym, z małych miejscowości, deklarujących brak dochodu.
- Co najciekawsze – najmniejsze zasięgi (ale i tak w przedziale między 65-70%) YouTube ma wśród właścicieli przedsiębiorstw, średniej i wyższej kadry kierowniczej. Przypuszczam, że wideo angażuje bardziej i przykuwa uwagę na dłużej, dlatego na bycie heavy userem tego kanału po prostu trzeba mieć czas (który mają uczniowie i studenci). Z ciekawostek: drugą grupą zawodową bardzo aktywnie korzystającą z YouTube (zasięg 79%) są… wojskowi i policjanci. Ciekawe, dlaczego?
- I kolejna ciekawostka: największym zasięgiem YouTube cieszy się w województwie podlaskim (dociera tam do ponad 80% internautów).
W tym tygodniu pojawiła się również bardzo ładna infografika na temat YouTube przygotowana przez Google, które opublikowało wyniki badania, dotyczącego, jak Polacy (i kilka innych nacji) korzystają z Internetu. Badanie zostało przeprowadzone przez IIBR (Interaktywny Instytut Badań Rynkowych) na zlecenie firmy Google. Projekt badania “Internet in everyday life” zrealizowano w 5 krajach: Polsce, Czechach, na Słowacji, na Węgrzech i w Rumunii. W badaniu wykorzystano metodę ankiety internetowej (CAWI). Analizą w każdym kraju objęto grupę 1000 osób w wieku 15 lat i więcej, korzystających regularnie z internetu.
Swoją drogą, ja wypuściłabym tę infografikę z osobną notką prasową. Mądrzę się, ale ja sama tak bym zrobiła. Kiedyś w ten sposób w agencji PR promowaliśmy badanie rynkowe popełnione przez jednego z klientów. Można było z niego wyciągnąć masę interesujących danych pod kątem poszczególnych branż, do których ten klient adresował swoją ofertę, i temat żył w mediach przez kilka dobrych miesięcy.
Po tej luźnej dygresji garść danych z badania Google (po kliknięciu w infografikę pod spodem zobaczycie ją w pełnym rozmiarze w serwisie Pinterest):
- 45% badanych spędza na oglądaniu treści wideo na YT więcej czasu niż na oglądaniu telewizji, a 20% – tyle samo czasu. Zapewne wynika to z młodego wieku użytkowników tego kanału.
- YT ma niemal monopol, 67% badanych czyli zdecydowanie największa grupa badanych, ogląda wideo w tym serwisie. Na portale VOD czy serwisy informacyjne, wskazywało powyżej 20% badanych.
- Muzyka rządzi – ogląda ją największa grupa, czyli 75% badanych (czyli nie jestem odosobnionym przypadkiem). Drugie w kolejności są filmiki komediowe (66%), a sporo dalej – filmiki typu „zrób to sam” (37%) i kulinarne (25%).
- Prawie 40% badanych korzysta z subskrybcji, przy czym śledzi ok. 3-5 kanałów. I znowu są to osoby młode – największy odsetek subskrybujących, 62%, to osoby w wieku 15-24 lat.
- YouTube w Polsce rośnie – rok temu serwis miał o 2 miliony użytkowników mniej.
Jakie stąd płyną wnioski? Można mieć ich kilka:
- YouTube może być przydatny w działaniach promocyjnych adresowanych do najmłodszych grup internautów (uczniowie, studenci). Raczej trudno go wykorzystać tam, gdzie chcemy dotrzeć do wyższej kadry kierowniczej.
- Najbardziej nośne są muzyka i humor, ewentualnie „zrób to samy” (myślę, że popularność kulinarów też zahacza o tę kategorię), więc jeśli planujemy działania komunikacyjne w tym kanale, warto, abyśmy mogli stworzyć tego typu treści. Nudne gadające głowy to nie do końca to, co w tym serwisie można pokazywać.
Jak myślicie, w jakich działaniach promocyjnych może sprawdzić się YouTube, biorąc pod uwagę demografię i preferencje jego użytkowników?