Agencja mediowa Zenith szacuje, że wartość polskiego rynku reklamowego wzrośnie w tym roku o 2,1% i wyniesie 7,055 mld PLN netto. W tym roku dla globalnego rynku reklamowego Zenith przewiduje dwukrotny wzrost dzięki wydatkom na reklamę online oraz detronizację telewizji przez internet.
Prognoza dla rynku polskiego
- Telewizja – wzrost budżetów o zaledwie 0,4 proc., co spowodowane jest spadkami udziałów czterech największych stacji.
- Internet – wzrost wydatków o 11,8 proc. Działania reklamowe w sieci dzięki rozwojowi technologii są lepszej jakości, bardziej precyzyjne i bardziej efektywne. Rośnie segment wideo, a firmy MŚP są coraz bardziej zainteresowane działaniami programmatic. Wzrastają budżety na reklamę w mediach społecznościowych oraz tzw. reklamę natywną.
- Radio – spadki o 2,5 proc, co spodowowane jest cięciami w budżetach branż korzystających z tej formy reklamy (handel, telekomunikacja, finanse).
- Prasa – spadki o 16,9 proc. w dziennikach i 14,5 proc. w magazynach. W tych pierwszych wynika to z ograniczenia wydatków Spółek Skarbu Państwa, w tych drugich – z redukcji budżetów marketingowych w segmencie higiena i pielęgnacja.
- Reklama zewnętrzna – spadki o 1,1 proc. Powodem cięcia w budżetach marketingowych firm telekomunikacyjnych i handlowych.
- Kino – wzrost o 3,8 proc. możliwy dzięki wzrostowi frekwencji i większym zainteresowaniu reklamodawców.
Prognoza dla rynku globalnego
- Globalne wydatki na reklamę w tym roku wzrosną o 4 proc. i wyniosą 558 mld. W przyszłym roku wzrost wyniesie 4,2 proc., dzięki międzynarodowym wydarzeniom sportowym (olimpiada zimowa w PjongCzang, mundial w Rosji) oraz wyborami uzupełniającymi w Stanach Zjednoczonych.
- Globalne wydatki na reklamę w sieci przewyższą nakłady na reklamę w telewizji. Udział internetu w torcie reklamowym będzie najwyższy i wyniesie 37,2 proc. Do 2019 wydatki na reklamę w internecie będą rosły średnio o 12 proc. rocznie, a w 2019 roku udział reklamy online w torcie reklamowym zwiększy się do 42,2 proc.
- Wzrost rynku reklamowego napędzają reklamy w feedzie kanałów społecznościowych, wideo online i reklama natywna, choć wzrosty pojawią się również w “tradycyjnych” obszarach marketingu online – reklamie display i reklamie w wyszukiwarkach.
Jak widać, reklama w internecie wciąż jest na plusie i wciąż bardzo dynamicznie się rozwija, coraz bardziej zagrażając tradycyjnej reklamie telewizyjnej. Jest wręcz szansa na to, że ją zdetronizuje. Zmienia się też świat reklamy internetowej – choć tradycyjne formy tej reklamy nadal cieszą się zainteresowaniem reklamodawców, uwagę przykuwają stosunkowo nowe działania – reklama natywna oraz social advertising. Uznania doczekało się również wideo, rzecz w sieci nie aż taka nowa (przypomnijmy, że największy serwis wideo, YouTube, istnieje od 2005 roku), ale dość długo traktowana z pewną nieufnością.