W zeszłym roku w Polsce w najlepsze trwała recesja, a mimo to reklama internetowa osiągnęła znaczące wzrosty – tak mówią wyniki badania IAB AdEx 2013 realizowanego przez PwC.
Najważniejsze fakty:
- Wydatki na reklamę online w Polsce w roku 2013 roku wzrosły o 10,2% względem roku wcześniejszego. Wartość reklamy online przekroczyła tym samym 2,4 miliarda zł.
- Reklama mobilna nadal notuje trzycyfrowy wzrost, dynamicznie rosną wydatki na reklamę wideo online i social media, a także umacnia się pozycja reklamy rich-media, dzięki czemu reklama graficzna jest liderem dynamiki.
- Najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna (Display), która pozyskała 43% udziału, czyli 1,1 p.p. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Display zawdzięcza duży wzrost głównie dzięki dynamicznie rozwijającemu się wideo online (33% wzrostu rok-do-roku), popularności mediów społecznościowych (44% wzrostu) oraz umacniającej się pozycji rich-media (37% wzrostu).
- Na kolejnym miejscu ponownie znalazł się marketing w wyszukiwarkach (SEM). Format ten utrzymał 35% udziału w torcie, dzięki dynamice na poziomie 11% rok do roku. Na dalszych pozycjach znalazły się Ogłoszenia (14% udziału) oraz E-mail (5% tortu reklamowego online). Wart odnotowania jest także dalszy dynamiczny wzrost wydatków na reklamę mobilną, która ponownie osiągnęła trzycyfrowy wzrost względem roku wcześniejszego (106%).
- Przetasowania nastąpiły na liście branż korzystających z reklamy internetowej. W roku 2013 liderem została motoryzacja, która pozyskała 16% tortu reklamowego online. Gałąź ta zawdzięcza awans dość dużej dynamice, która wyniosła 17% rok do roku. Zeszłoroczny lider – branża finansowa – utrzymała zbliżony poziom wydatków. Wśród pozostałych branż, warto odnotować wysokie wzrosty wydatków na chemię gospodarczą (40%), odzież i dodatki (38%), żywność (34%) a także farmaceutyki (30%).