6 sposobów na dobre relacje medialne

Relacje medialne zależą od tego, jak się do nich przygotujemy. Kilka pomysłów przygotowawczych wypracowaliśmy z grupą uczestników studiów podyplomowych “Social media i content marketing” na AGH. Postanowiłam się nimi z Wami podzielić. 

Na zajęciach rozmawialiśmy o relacjach medialnych na przykładzie promocji kursu “Pokonaj swoje długi” Michała Szafrańskiego. Michał obszernie podzielił się swoimi doświadczeniami na swoim blogu – więc można łatwo skonfrontować własny pomysł na promocję takiego kursu z tym, co zrobił autor. Jednak w zadaniu nie chodziło o to, by dokładnie odtworzyć tok myślenia Michała, ale by wskazać, jakie praktyki pomagają w dobrym zaplanowaniu i prowadzeniu relacji medialnych. Wytypowaliśmy ich sześć.

1. Dokładnie poznaj produkt

To absolutna podstawa. Musisz znać dogłębnie to, co zamierzasz promować w relacjach medialnych – obojętnie, czy jest to produkt, usługa, czy jeszcze coś innego. Spójrz też szerzej – na konkurentów i rynek. Zarówno na trendy w użytkowaniu konkretnych produktów, jak też trendy w promowaniu ich.

2. Dobrze określ swoją grupę docelową

To druga rzecz podstawowa, jeśli chcesz prowadzić skuteczne relacje medialne. Po pierwsze, określ, do jakich grup się komunikujesz i czy są to grupy bezpośrednie (osoby, które mają kupić Twój produkt czy wykonać pożądane działanie) czy pośrednie (te, które wpływają na decyzję grup bezpośrednich). Poznaj ich parametry demograficzne. Dowiedz się, jakie są ich zachowania związane z tematem, który będziesz promował. W tym pomoże Ci desk research, czyli wyszukanie i przejrzenie już dostępnych raportów z badań. W sieci jest ich całkiem sporo. Dowiedz się równie, jak przedstawiciele Twojej grupy docelowej korzystają z mediów – sięgnij po badania konsumpcji mediów. To, co się zawsze przydaje, to szeroka wiedza ogólna.

3.Wyznacz cele

Relacje medialne muszą mieć cel. Wyznacz cel biznesowy – do czego dąży Twoja organizacja? Co chce osiągnąć? Następnie wyznacz cel komunikacyjny. Jeśli myślimy o mediach tradycyjnych, celem może być pozyskanie jak największego zasięgu. W mediach społecznościowych ważne może być również zaangażowanie społeczności. Cele ogólne przeformułuj na cele mierzalne, abyś mógł ocenić efekty swojej pracy.

4. Bądź interesujący dla mediów

Istnieją sposoby, aby zaciekawić dziennikarzy danym tematem. Jeśli temat stał się popularny w mediach społecznościowych, masz już doskonały pretekst. Dziennikarze chętnie piszą o tym, co przykuwa uwagę użytkowników mediów społecznościowych. Poszukaj sposobów – dziennikarze chętnie piszą o problemach społecznych, cytują wyniki ciekawych badań. Korzystaj z różnorodnych narzędzi, które wzbogacą przekaz – infografik, nagrań wideo czy audio.

5. Bądź precyzyjny

Relacje medialne to nie tylko ciekawy pomysł na przykucie uwagi dziennikarzy. To przede wszystkim ciężka, mrówcza praca. Wytypuj dziennikarzy zainteresowanych danym tematem. Zadbaj o jakość materiałów, które tworzysz. Upewniaj się, że Twoja wysyłka dotarła i że dziennikarze są zainteresowani otrzymywaniem kolejnych informacji. Dotrzymuj słowa, jeśli obiecujesz dodatkowe materiały. Odpowiadaj szybko i sprawnie.

6. Wykorzystuj preteksty

Dobre relacje medialne to także umiejętne wykorzystanie aktualnych wydarzeń. W marketingu mówi się o marketingu w czasie rzeczywistym (real time marketing). Warto podobnie postępować w PR – jeśli media piszą o czymś, co ma związek z Twoim tematem, będzie Ci łatwiej przebić się ze swoją komunikacją. Michał Szafrański przy promocji kursu miał szczęście – media były zainteresowane długami, gdyż akurat wałkowano temat długów Grecji. Sprowadzenie tematu długów do poziomu przeciętnego Kowalskiego tym bardziej było dla nich ciekawe.

Mam nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci doskonalić Twoje kontakty z mediami. Jeśli uzupełnić listę o rzecz, która sprawdza się w Twojej praktyce – zapraszam 🙂

relacje medialne


Anna Miotk
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.