W ostatnim czasie ukazało się kilka raportów badawczych, pokazujących różne trendy rynkowe związane z mediami społecznościowymi i nowymi technologiami. Oto krótki, subiektywny przegląd.
The state of social business 2013 (Altimeter) – to raport dotyczący trendów na rynku amerykańskim. Pokazuje, jakie odsetki przedsiębiorstw osiągnęły jaką dojrzałość do social media, jak social media zaczyna być wykorzystywane coraz częściej w innych obszarach biznesu niż tylko marketing, jakie są typowe sposoby organizowania działań social media w firmach, jak wygląda kształtowanie się wydatków na media społecznościowe (w tym roku pozostały na stałym poziomie) czy wdrażanie narzędzi społecznościowych do komunikacji wewnętrznej firm. Raporty Altimeter to garść solidnej wiedzy na temat amerykańskiego rynku, ale też dobry prognostyk tego, co z pewnym opóźnieniem zadzieje się na świecie.
Game Industry Trends 2013 (Internet Standard) – to gratka dla tych z Was, którzy interesują się gamifikacją lub grywalizacją. Według wyników badań prezentowanych w tym raporcie, gry przestały być domeną młodych mężczyzn dysponujących nadmiarem czasu. Obecnie grają wszyscy, i kobiety, i mężczyźni, i młodzi, i starzy, i wykształciuchy i niewykształceni, i miastowi, i wsiowi. Chociaż im młodsi, tym częściej grają – więc jest spora szansa, że ten segment biznesu rozrywkowego w przyszłości będzie raczej rósł, niż malał. Grają na czym popadnie – w ruch idą komórki i komputery stacjonarne. Internet nadal pozostaje istotnym źródłem informacji o grach – korzysta z niego 83% badanych, przy czym są to głównie serwisy społecznościowe (48%) oraz wyszukiwarki (45%). Rola tych drugich z roku na rok (tegoroczna edycja badania jest trzecia) sukcesywnie maleje. Jest tu też masa informacji o wydatkach na gry czy sprzęt przeznaczony do grania i sporo komentarzy ekspertów.
Social Media 2013 (Internet Standard) – ten raport przeznaczony jest raczej dla osób, które dopiero stawiają stwoje pierwsze kroki w mediach społecznościowych i szukają dodatkowych zachęt i inspiracji. Sporą jego część zajmuje omówienie kwestii związanych z karierą w tym sektorze – typowych stanowisk czy pożądanych cech osobowości. Spora część poświęcona jest monitorowaniu mediów społecznościowych, a także tworzeniu stron internetowych z myślą o ruchu z urządzeń mobilnych. Wartym uwagi elementem raportu są badania Millward Brown dotyczące wykorzystania social media w polskich firmach. Trzema kluczowymi kanałami wg badanych są Facebook (84%), YouTube (33%), a w dalszej kolejności kanał własny, np. blog (29%). Raport mówi też o tym, jak planuje się działania w social media (w oparciu o strategię wypracowaną własnymi siłami, rzadziej z agencją zewnętrzną) i kto odpowiada za ich realizację (zazwyczaj wyznaczony do tego specjalista). W opinii badanych firm najbardziej niezbędne i jednocześnie najbardziej skuteczne narzędzia do zarządzania komunikacją firmy w social media to Google Analytics oraz (ogólnie) narzędzia monitorujące media społecznościowe. Raport niestety myli skuteczność z efektywnością, ale pokazuje, że osoby odpowiedzialne za marketing są coraz bardziej świadome, że należy skupiać się nie na liczbie fanów, a na mierzeniu jakości relacji z nimi. Trend social CRM też dopiero się upowszechnia – niewielki odsetek badanych przyznaje się do jego stosowania, ale prawie 2/3 nie stosują go lub też nie wiedzą, o co chodzi.
Badanie o badaniach 2013 (Morris Marlowe) – badanie dotyczy wizerunku badań wśród osób, które je zamawiają, czyli marketingowców. Opis wskazuje na solidne wykonanie – z zebranych danych marketingowców wyłoniono próbę reprezentatywną, na której następnie przeprowadzono sondaż. Wyniki wskazały, żę przedstawiciele firm generalnie zgadzają się, że badania pozwalają im pogłębiać wiedzę na temat potrzeb klientów (89%), a także wzmacniają konkurencyjność firmy (91%). Połowa badanych nie uważa jednak badań za rozwiązanie nowoczesne i innowacyjne i nie widzi konieczności skorzystania z tego rodzaju usługi. Firmy, które korzystały z usług firm/agencji badawczych, lepiej też oceniają swoją wiedzę na temat tego, co sądzą o nich klienci.
W poszukiwaniu zaangażowania. weryfikacja aktywności marek na Facebooku (Sotrender i Mindshare) -Sotrender (a sporadycznie też Cheestecat) przygotowuje regularne przeglądy tego, co dzieje się na fanpejdżach z różnych branż. Tym razem w raporcie Sotrneder i Mindshare mamy alkohole, banki, e-commerce, IT i elektronikę, kosmetyki, napoje, odzież, piwo, samochody, telekomunikacja i żywność. Jeśli szukacie danych dotyczących komunikacji facebookowej różnych branż, tutaj znajdziecie ich całkiem sporo, wraz z przykładami działań cieszących się największym zainteresowaniem fanów.
Najpopularniejsze konta na Twitterze obserwowane przez polskich parlamentarzystów (Hill and Knowlton, Twiangulate) – autorzy raportu przyjrzeli się, komu najchętniej przyglądali się polscy parlamentarzyści na Twitterze. Polscy politycy to jedna z najbardziej aktywnych grup w tym serwisie – używa go aż blisko połowa (44%) łącznej liczby posłów i senatorów, w tym premier i ministrowie. Aktywni są również działacze polityczni niższego szczebla. Okazuje się, że politycy lubią podglądać głównie… innych polityków, dziennikarzy oraz media. Czyli jeśli planujecie akcję komunikacyjną do polityków i dziennikarzy politycznych, to wiecie, którego kanału używać 🙂
TNS Consumer Index (TNS, dane z mediów – Newspoint) – tutaj przypominam o moim własnym dziele utworzonym we współpracy z TNS Polska. Wskaźnik nastrojów konsumenckich i nastrojów w mediach. W listopadzie 2013 kosumenci są jeszcze pesymistyczni, a w mediach widać już drobne oznaki ożywienia, podobnie jak we wskaźnikach makroekonomicznych. Gospodarka zaczyna się rozpędzać? Sprawdzajcie co miesiąc na stronie www.tnsconsumerindex.pl.
Zdjęcie pochodzi z serwisu sxc.hu