Badanie Multi Communications pojawiło się jak na zamówienie. Ledwo ponad tydzień temu wspomniałam na konferencji UW, że przydałoby się sprawdzić wykorzystanie kanałów social media w Polsce – a pojawił się raport dotyczący wykorzystania social media przez dziennikarzy w ich pracy. Nie przypisuję sobie rzecz jasna żadnej siły sprawczej, bo realizacja takiego badania trwa przez znacznie dłuższy czas 😉
Kilka uwag o metodologii. Multi Communications przebadało dziennikarzy ze swojej bazy kontaktów. Pracownicy agencji przeprowadzili wśród nich sondaż – dzwoniąc i zadając pytania lub (w pojedynczych przypadkach, na prośbę dziennikarzy) przesyłając im formularz do samodzielnego wypełnienia. W ten sposób zostało zebranych 110 wypełnionych kwestionariuszy. Próba nie jest reprezenatywna, ponieważ nie dokonano tutaj żadnego losowania (zresztą, trudno by było spisać całą populację dziennikarzy w Polsce). Sam sposób badania jest tutaj bardzo charakterystyczny i zgadza się z tym, co zauważyłam podczas konferencji – jeśli PR-owcy badaja efekty swoich działań, liczą wycinki, ale jeśli chcą przeprowadzić badanie, korzystają z sondażu. Słabością sondażu w takich sytuacjach jest niestety to, że prosimy badanych o samodzielne szacunki, a te mogą być w niektórych sytuacjach mocno zawyżone lub zaniżone. Jednak w przypadku social media trudno byłoby też inaczej zbadać stan rzeczywisty (chyba, że macie jakiś pomysł?). Tyle metodologicznych dywagacji, przejdźmy do wyników.
Badani przez Multi Communications dziennikarze przyznają, że korzystają z social media zarówno prywatnie (75% dziennikarzy), jak i zawodowo (blisko 60% – przynajmniej raz w tygodniu).
To, czego w nich szukają, to głównie inspiracji (58% badanych), rzadziej komentarzy i opinii (28% badanych).
Najpopularniejsze wśród badanych dziennikarzy serwisy to kolejno blogi (30%), Facebook (20%), Wikipedia (16%), Youtube (15%), Goldenline (8%) oraz Twitter (7%); 4% badanych wskazało na inne serwisy. Tutaj zastanawiam się nad wrzuceniem blogów do jednego worka z nazwami poszczególnych serwisów – może potrzebne by było bardziej złożone pytanie, badające zarówno typ serwisu (tutaj taką kategorią są właśnie blogi), a równocześnie konkretne platformy wykorzystywane w ramach tego podtypu (np. mikroblogi – Twitter). Przy blogach warto by było również rozróżnić, czy to są blogi firmowe, czy blogi prowadzone przez ekspertów z danej branży (badania amerykańskie – Arket Web Media Survey – pokazują, że jest istotna różnica między wykorzystaniem jednych a drugich).
Zdecydowanie najlepiej pod kątem wiarygodności dziennikarze oceniają blogi (prawie 60% badanych). Jak zauważyli autorzy raportu, serwisy, które przez dziennikarzy są oceniane jako najbardziej wiarygodne, zarazem są wśród nich najbardziej popularne.
Badani dziennikarze oceniają serwisy social media jako wysoko atrakcyjne (ok. 60% badanych) i przeciętnie wiarygodne (ponad 60% badanych). Jednak obecność marki w serwisach social media nie uwiarygadnia dodatkowo tej marki w oczach dziennikarzy – ponad połowa z nich, bo aż 56% ocenia wiarygodność takiej marki jako przeciętną. (Ciekawe tak w ogóle mogłoby być porównanie tej odpowiedzi z odpowiedziami innych użytkowników social media).
Ogólnie rzecz biorąc – social media to dla dziennikarzy źródło inspiracji, które potem wymaga jeszcze dokładniejszego sprawdzenia. Obecność marki w social media wydaje się jednak nie mieć dla nich znaczenia (co by zgadzało się z cytowanymi przeze mnie wcześniej badaniami Arketi) – więc jeśli już wykorzystywać social media jako narzędzie kontaktu z dziennikarzami, najlepszym wydawałby się blog, jednak nie firmowy, tylko ekspercki, który mógłby im dostarczyć wskazówek do dalszych poszukiwań.
Źródła: Raport w wersji skróconej można pobrać stąd.
PS. Dziękuję Bartoszowi Lewickiemu z MultiCommunications za udostępnienie grafik.