Dziennikarze kochają blogi… ale niekoniecznie firmowe

Tak wynika z raportu  Arketi Web Watch Media Survey 2011, który dotyczy wykorzystania internetu w pracy dziennikarzy.

Firma w tym roku prowadziła badanie już po raz trzeci, za pomocą sondaży na niereprezentatywnych próbach dziennikarzy specjalizujących się w tematach Business-to-Business. Niestety we własnych skróconych raportach nie podają liczby badanych, ale na jednym z portali znalazłam, że w 2007 roku było ich 61. Dziennikarze byli pytani o wykorzystanie internetowych źródeł informacji (zwłaszcza social media) w ich pracy. Rzecz jasna, dziennikarz też korzysta prywatnie z social media – wielka trójka w przypadku Amerykanów to LinkedIn (92% badanych), Facebook (85% badanych), i Twitter (84% badanych).

Źródło: Arketi Web Watch Media Survey 2011

Skąd dziennikarze czerpią informacje? Przede wszystkim czytając newsy lub samodzielnie przeszukując internet (w obu przypadkach ponad 90% badanych). Dopiero potem zerkają na to, co dzieje się w social media (robi tak niecałe trzy czwarte badanych). Połowa szuka inspiracji na blogach.
Źródło: Arketi Web Watch Media Survey 2011

Ale zanim odtrąbimy tryumf stosowania firmowych narzędzi social media, przyjrzyjmy się uważniej kolejnemu wykresowi. Chociaż dziennikarze chętnie korzystają ze stron www firm, to już nie tak często wykorzystują firmowe blogi, nad którymi zdecydowaną przewagę mają blogi branżowe (po prostu spójrzcie na tabelkę poniżej). Wniosek? Niekoniecznie trzeba tworzyć firmowy blog, ale jeśli mamy w firmie eksperta w jakimś temacie, który dobrze pisze, namówmy go do pisania bloga branżowego. Budujmy też relacje z niezależnymi blogerami. Jeśli liczymy, że dziennikarze pokochają naszego firmowego Twittera tak jak kochają Twittery polityków, to też jesteśmy w grubym błędzie…

Źródło: Arketi Web Watch Media Survey 2011

„Tradycyjni” PR-owcy również mogą mieć powody do zadowolenia. Kontakty PR i informacje prasowe ciągle są wartościowym źródłem dla badanych dziennikarzy – do ich wykorzystywania przyznaje się odpowiednio 80 i 77% badanych.

 Źródło: Arketi Web Watch MediaSurvey 2011

W tym kontekście czytałam dzisiaj raport firmy Multi Communications poświęcony wykorzystaniu social media przez polskich dziennikarzy. Ukazał się jak na zamówienie – nieco ponad tydzień temu mówiłam na konferencji UW, że przydałoby się takie badanie na polskich dziennikarzach. Mówisz – masz. Ale o tym będzie już w kolejnym wpisie.

Źródła:


Partnerzy