„Królowa pomiaru”

Bardzo żałuję, że nie mogłam wysłuchać prezentacji Katie Delahaye Paine wygłoszonej podczas ostatniego kongresu PR Trendy 2009, zorganizowanego przez Informedia Polska. Jak twierdzi Jakub Mueller, autor Bloga przy Kawie, była to zdecydowanie najciekawsza prezentacja pierwszego dnia.

Jednak ze względu na liczne obowiązki zawodowe, wybieram teraz raczej wydarzenia skoncentrowane na jednym, interesującym mnie temacie, gdzie można pogłębić swoją wiedzę, niż takie, które stanowią ogólny przegląd trendów w całej branży PR. Jedna prezentacja to dla mnie zatem trochę za mało, aby wyrwać się z pracy na dwa dni, nawet jeśli bardzo chciałabym móc posłuchać Katie i osobiście z nią porozmawiać. Sądzę jednak, że taka okazja prędzej czy później się nadarzy.

Katie Delahaye Paine jest chyba najbardziej znaną amerykańską ekspert zajmującą się pomiarem efektów działań komunikacyjnych (w tym komunikacji online). Jej droga zawodowa jest bardzo ciekawa. Zaczynała jako dziennikarz, następnie pracowała jako merchandising manager w HP i dyrektor komunikacji korporacyjnej w Lotus Corporation. To w Lotusie wdrożyła pierwszy system monitorujący komunikację biznesową firmy. Jego sukces spowodował, że w 1987 roku Katie zdecydowała się założyć swoją pierwszą firmę, The Delahaye Group, specjalizującą się w pomiarze efektów komunikacji marketingowej.

Obecnie Katie jest prezesem KDPaine & Partners (firmy, którą założyła po odsprzedaniu The Delahaye Group) oraz ekspertem Institute for Public Relations , gdzie odpowiada za działania komisji ds. pomiaru i oceny efektów działań PR. Prowadzi jeden z najbardziej opiniotwórczych blogów na temat pomiaru działań komunikacyjnych. Jej firma wdraża rozwiązania pozwalające klientom na łączenie danych z różnych źródeł (internetowe statystyki oglądalności, monitoring mediów, dane dotyczące sprzedaży, etc.). Jednak sama Katie zaleca stosowanie jak najprostszych narzędzi (takich jak Google Analytics czy proste narzędzia do tworzenia ankiet online), zanim zacznie się korzystać z tych bardziej złożonych, takich jak panele do monitoringu mediów. Aby lepiej zrozumieć specyfikę blogsfery, założyła bloga KDPaine, gdzie pisze na temat różnych narzędzi pomiarowych, zwłaszcza zaś o pomiarze komunikacji w nowych mediach. Nie muszę chyba wspominać, że od niego zaczynam codzienny przegląd zagranicznych blogów branżowych.

To już druga wizyta Katie w Polsce. Wcześniej gościła na PR Forum 2006, a jej prezentacja z tego forum, dotycząca monitoringu blogów, znalazła się w książce „Public relations. Społeczne wyzwania”. Na jej blogu można już poczytać, jak postrzega nasz kraj przez pryzmat Krakowa i Warszawy, a także, jak odbiera polską branżę PR.

Informacje o Katie zaczerpnęłam z artykułu Kelly Kass „How did I get here: ‚Queen of Measurement’ – Katie Delahaye Paine” opublikowanego w serwisie Simply Communicate.


Partnerzy