Zorganizowany przez PTBRiO Kongres Badaczy 2016 odbywał się pod hasłem “Na styku”. Było to nawiązanie do wyników badania Konsument 2016, przeprowadzonego również przez PTBRiO i hasła przewodniego tego badania: “permanentna transgresja”. Jak napisali autorzy broszury kongresowej: “Najciekawsze, co obecnie obserwujemy, zarówno w życiu społecznym, jak i w biznesie, dzieje się na styku, po przekroczeniu granic, w nakładaniu się na siebie jednej dziedziny czy sposobu działania”. Ich wywód kończył się słowami: „Wobec tych procesów, które już się toczą, musimy się uczyć znajdować nowe pytania, inaczej badać to, co przekracza granice”.
Dzień pierwszy – czwartek, 13 października
Wystartowałam od prezentacji Anny Mazerant z 4P Research Mix, która obserwowała społeczność letsplayerów (graczy, który na YouTube umieszczają nagrania, jak sami grają w gry) i ich fanów. Tego rodzaju prezentacje – gdzie badacz, niejako na uboczu swojej działalności zawodowej, zauważa jakiś ciekawy temat i jest to dla niego inspiracją do przeprowadzenia badania. Wtedy na konferencji nie ma ukrytego zachwalania produktu, a jest po prostu ciekawa historia.
Sporo informacji wyniosłam też z prezentacji Anny Kurpopatwy z Havas Media. Jej firma przeprowadziła badanie dotyczące konsumpcji muzyki. Wyróżniono osiem sposobów angażowania się w muzykę, sprawdzono również, jak rodzaj zaangażowania w muzykę zmienia się z wiekiem. Autorka prezentacji pokazywała również przykłady najbardziej niestandardowych zaangażowań marek w muzykę.
Później poszłam na prezentację Jacka Pogorzelskiego i Tomka Jakubowskiego z BlueFox z analizą semiotyczną wypowiedzi internautów na temat tego, jak postrzegany jest weekend. Zdaniem badaczy, można zauważyć dwa podejścia: aktualny program aktywny (codzienność zabija, bądż aktywny, nie marnuj czasu, ruszaj się) i wschodzący program “slow weekend” (zatrzymaj się, celebruj chwilę, kreatywność wymaga powolności, wiwat prostota). I na tym zamknęłam dzień pierwszy. Nie mogłam uczestniczyć w ostatnim bloku prezentacji, czego bardzo żałuję. Zwłaszcza ze względu na wystąpienie Krzyśka Sobieszka, który ostatnio zachwycony jest (i całkiem słusznie) Danielem Kahnemanem i próbuje przełożyć obserwacje noblisty na praktykę w branży marketingu.
Dzień drugi – piątek, 14 października
Drugiego dnia Kongres Badaczy 2016 zaczęłam od prezentacji Natalii Hatalskiej dotyczącej trendów. Zaledwie parę dni wcześniej Natalia ogłosiła powstanie swojej firmy, pierwszej w Polsce, która specjalizuje się wyłącznie w badaniu trendów. Natalia zdefiniowała i uporządkowała pojęcia dotyczące trendów, opowiedziała, na czym polega przewidywanie przyszłości. Wskazówka, jaką wyniosłam z jej prezentacji, to szukanie ciekawych konferencji niezwiązanych bezpośrednio z własną branżą.
Później pobiegłam na wystąpienie Michała Protasiuka z Kompanii Piwowarskiej i Anny Gorączki z Żabki Polska na temat błędów najczęściej popełnianych przez badaczy. Dla doświadczonych badaczy być może było to oczywiste. Do mnie z tej prezentacji najbardziej dotarły dwie rzeczy: aby stosować typ raportowania o wynikach dopasowany do możliwości percepcyjnych odbiorcy (krótka prezentacja dla zarządu, średniej długości dla zamawiającego badanie i pełna wersja dla badaczy) oraz aby nie oczekiwać, że raport zostaje zamknięty z chwilą wysłania go do klienta. Dyskusja nad wynikami to integralna część procesu badawczego.
Podobała mi się również prezentacja Tomasza Opolskiego z ING Banku Śląskiego i Huberta Turaja z Edisondy. Opowiadali oni o projektowaniu nowego interfejsu internetowego (i mobilnego) bankowości elektronicznej. Było to dla mnie podwójnie intrygujące, bo jestem i klientką tego banku, i sama walczę teraz z tematem strony internetowej. Najciekawsze właściwie były wnioski praktyczne z badania, które przyczyniły się do ulepszenia panelu użytkownika konta bankowego. Uświadomiłam sobie, że od pewnego czasu faktycznie jest bardziej wygodny w obsłudze (jestem klientką ING).
Na koniec części prezentacyjnej zobaczyłam wystąpienie Marcina Ślęzaka z sailing.org.pl oraz Kai Baszkiewicz z Code Design na temat przebudowy serwisu Sailing, inspirowanej badaniami grupy docelowej. W ich wyniku okazało się, że strona nie powinna być adresowana do tzw. “wilków morskich” (bo oni wszystko już wiedzą), a do najmniej doświadczonych, a przez to głodnych wiedzy żeglarzy. W wyniku rekomendacji badaczy powstała zaś nie tylko strona internetowa, ale również aplikacja mobilna dla żeglarzy.
Kongres Badaczy 2016 to również wystąpienia towarzyszące. Warte odnotowania są dla mnie dwa. Filip Springer opowiadał o tym, jak powstała jego najnowsza książka “Archipelag” – cykl krótkich reportaży o polskich miastach, które utraciły status województwa (książkę przeczytałam jednym tchem tego samego wieczoru). Był to projekt reporterski zakrojony na szeroką skalę i na współpracę z przedstawicielami społeczności lokalnych (do nawiązywania kontaktu z którymi służył zresztą fanpejdż projektu na Facebooku). Z kolei Jacek Szlak, redaktor naczelny “Marketingu przy Kawie” mówił o swojej pasji, a mianowicie fotografii ulicznej czyli reportażu z życia miasta. Pokazywał również swoje zdjęcia. Słuchało się z przyjemnością – Jacek ma dar zapamiętywania szczegółów i budowania ciekawych historii.
Obserwatorzy twierdzili, że Kongres Badaczy 2016 był jednym z najlepszych od kilku lat. Jeśli objawia się to w taki sposób, że trudno jest wybrać prezentację, bo równolegle odbywają się inne bardzo ciekawe wystąpienia i wszystkie, na których się jest, są merytoryczne i ciekawe, to pozostaje mi się zgodzić.