XV Kongres Badaczy PTBRiO

Kongres Badaczy PTBRiO za nami, ale dopiero teraz miałam czas, by skrobnąć kilka słów. Kongres odbył się w dniach 16-17 października, tradycyjnie w hotelu Marriott, łącznie wzięło w nim udział ponad 500 osób, a organizatorzy jak zwykle stanęli na wysokości zadania.

Motywem przewodnim tegorocznego Kongresu Badaczy PTBRiO była zmiana. O modernizacji mówił profesor Piotr Sztompka, nad drogą, jaką odbył nasz kraj w ciągu ostatniego dwudziestolecia, dyskutowali też paneliści, goście Jacka Zakowskiego: prof. Wojciech Cellary, prof. Andrzej Leder, Wojciech Orliński i Jan Krzysztof Bielecki. Chociaż, jak spostrzegł ktoś w kuluarach, prawdziwy obraz polskiej rzeczywistości dała nie dyskusja intelektualistów patrzących na wszystko przez pryzmat Warszawy, tylko sesja z wynikami badań na temat współczesnych Polaków. Ja akurat na niej nie byłam, niestety, czasem przy tak wielu ciekawych wystąpieniach chciałoby się wręcz rozdwoić czy roztroić (ścieżki wystąpień są, jak w ubiegłych latach, trzy).

W pierwszym dniu konferencji brałam udział w panelu poświęconym markom – dla mnie jest to szczególna wartość, zobaczyć, jak badania są wykorzystywane w działaniu i jak pod wpływem zdania konsumentów można ulepszyć przekazy komunikacyjne (o tym były prezentacje Touch Ideas pokazujące dopasowywanie konceptów komunikacji do grup docelowych oraz prezentacja Carslberg/Neuroidea o zmianie sposobu komunikacji marki Harnaś), jak zaangażować wewnętrznych odbiorców badań, tak, aby lepiej rozumieli co oznaczają wyniki (TNS i Avon) czy też jak badania mogą dać informacje zwrotne, czy faktycznie nasi pracownicy zachowują się w sposób zgodny z nowym pozycjonowaniem firmy (Izmałkowa Consulting/PZU).

W drugim dniu konferencji biegałam pomiędzy różnymi blokami. Najpierw obejrzałam prezentację o tym, czym jest Customer Experience Management (Executive Conversation/ARC Rynek i Opinia), potem pobiegłam na prezentację o “słoikach” (Synergion), dzięki której odkryłam, do którego typu “słoików” przynależę sama. Po przerwie kawowej brałam udział w sesji o zmianie pokoleniowej, gdzie badacze pokazywali różne profile pokoleniowe i próbowali odpowiedzieć na pytanie, czy stosowanie pojęcia pokolenia w marketingu ma jeszcze jakikolwiek sens.

Od kilku lat sesja poobiadowa zawiera krótsze prezentacje, obliczone bardziej na efekt show. W tym roku organizatorzy podjęli słuszną decyzję, aby prezentacje w tej sesji miały swoją osobną nagrodę. W tym roku mnie (i jak się potem okazało – większość publiczności także) zachwycił autor lub autorka prezentacji o problemie anonimowości w badaniach. Poza tym, że sama prezentacja w formie filmu była logiczna, spójna i przekazywała dokładnie to, co autor chciał przekazać, sam Anonimowy Badacz wystąpił w kombinezonie utrudniającym identyfikację i do końca konferencji się nie ujawnił.

Kongres Badaczy PTBRiO

Źródło: PTBRiO

Zwieńczeniem konferencji było wystąpienie Chrisa Niedenthala. Słynny fotograf pokazywał swoje mniej i bardziej znane zdjęcia, ułożone chrologicznie i snuł luźne refleksje na temat zmian, których był naocznym świadkiem. Mieć przed sobą człowieka, który był naocznym świadkiem ważnych historycznych chwil i mieć świadomość, że historię ogląda się w dużej mierze jego oczami – to robiło wrażenie. Gdy Chris Niedenthal na koniec wyświetlił film o Polsce (powstały w ramach akcji promującej logo Polski w kształcie sprężynki), pokazujący, że my, Polacy, naprawdę mamy być z czego dumni – i ja, i inni uczestnicy konferencji, mieliśmy łzy w oczach. Ktoś przywrócił nam, reprezentantom niedowartościowanego i zakompleksionego narodu, nasze poczucie dumy i godności.


Po Chrisie Niedenthalu było trudno pokazać coś, co zrobiłoby wrażenie, ale finalistom konkursu zbadaj.to świetnie się to udało. Podejmując polemikę z prezentacjami z sesji “pokoleniowej” pokazali, że ich rówieśnicy to nie są tak przyssane do komputerów i smartfonów, leniwe i nieodpowiedzialne osobniki, jak chciałyby to media. Aby sprawdzić, na ile obraz młodych ludzi jest zgodny, a na ile rozbieżny ze stereotypem, zastosowali dość ciekawą metodę – poprosili swoich rówieśników o napisanie na tabliczce krótkiego listu do siebie za 10 lat i wykonywali im zdjęcia. Młodzi ludzie mogli też wrzucać zdjęcia na fanpage akcji.

Kongres Badaczy PTBRiO

Źródło: PTBRiO – zbadaj.to

Kongres Badaczy PTBRiO

Źródło: PTBRiO – zbadaj.to

Kongres Badaczy PTBRiO

Źródło: PTBRiO – zbadaj.to

Kongres Badaczy PTBRiO

Źródło: PTBRiO – zbadaj.to

Kongres Badaczy PTBRiO

Źródło: PTBRiO – zbadaj.to

XV Kongres Badaczy PTBRiO uważam za ciekawy i udany. Dla mnie jest to jedna z nielicznych konferencji, na której warto bywać regularnie. Może starszym badaczom wszystko, co się tam pojawia, jest już dobrze znane, ja natomiast wychodzę z garścią inspiracji, które mogę potem wykorzystywać na zajęciach ze studentami, podczas szkoleń czy prezentacji. Cieszę się, że w tegorocznym mogłam brać udział, a z czego jestem niezwykle dumna to fakt, że po raz pierwszy blog annamiotk.pl znalazł się na liście patronów konferencji.