Kongres Badaczy PTBRiO to wydarzenie, w którym biorę udział od kilku lat, a od dwóch lat jako annamiotk.pl mu patronuję. Ciągle jeszcze nie mam syndromu starego wygi branżowego, którego nic już nie dziwi. Wręcz przeciwnie – wiele rzeczy, które doświadczonym badaczom są świetnie znane, dla mnie wciąż ma posmak nowości. Kongres Badaczy to nieodmiennie miejsce, z którego czerpię dużo wiedzy.
Tegoroczny Kongres Badaczy PTBRiO, pod hasłem Consumer Intelligence, trwał 22-23 października i tradycyjnie odbywał się w hotelu Marriott. Początek Kongresu był mocny. Zaczał się od prezentacji sponsora głównego czyli Helen Zeitman z GfK. Pokazała ona przykłady dwóch marek, Pumy i Nike, które, gdyby sprawdzić ich aktywność marketingową według lejka marketingowego, osiągałyby te same rezultaty. Mimo to sprzedaż jednej z nich rośnie, drugiej maleje. Zdaniem prelegentki wynikało to z aktywności Nike w mediach społecznościowych. Zaczęłam się zastanawiać, czy aby na pewno nie miała tutaj wpływu inna zmienna a mianowicie większa aktywność reklamowa Nike w ogóle? Nie jestem w targecie, ale mimo to nie pamiętam żadnych reklam Pumy, a jakieś reklamy Nike kojarzę… Trochę mi się nie chce wierzyć, że same media społecznościowe odpowiadają za tak dużą różnicę poziomów sprzedaży. Drugie pytanie, jakie sobie zadałam, to takie, czy człowiek może zbudować z marką taką relację, jak z drugim człowiekiem? Czy marka jest dla niego realnym bytem? Wątpię w to, ale z drugiej strony, nie jestem przeciętnym konsumentem.
Jako kolejny główny prelegent wystąpił Mariusz Szczygieł. Mówił ciekawe rzeczy o byciu reportażystą i tym, jak wygląda kontakt z drugim człowiekiem. Rzeczy, które mogą przydać się też w pracy badacza przeprowadzającego wywiady: nienarzucające się słuchanie, sposoby nawiązywania kontaktu z badanym, pogłębianie informacji przez zadawanie kolejnych pytań.
Potem w trakcie Kongresu najciekawszymi wystąpieniami były dla mnie te, które opowiadały o małych grupach czy niszach, a zwłaszcza stylach konsumpcji mediów. O tym, jak można błędnie zinterpretować same dane dotyczące zachowań w internecie, jeśli nie ma się do nich narracji internautów, mówili Kasia Gawlik (TNS Polska/UseLab) i Piotr Gąsienica-Daniel (PZU). Z analizy ruchu wyszło, że internauci szukając produktów ubezpieczeniowych dużo czasu spędzają na stronach porównywarek cenowych. Jednak dopiero w innym badaniu konsumenci przyznali się, że to dlatego, że nie mogą znaleźć interesujących ich informacji. Na fora internetowe internauci wchodzą, aby zredukować dysonans związany ze zdecydowaniem się na daną ofertę – czują się lepiej, gdy poczytają sobie krytyczne uwagi o tych, których nie wybrali.

Źródło zdjęć: fanpage PTBRiO
O ile pierwszego dnia konferencji trudno mi było zdecydować, co wybrać, o tyle drugiego dnia miałam problemy decyzyjne. W równoległych sesjach pojawiały się rzeczy, które były dla mnie bardzo interesujące. Podobało mi się też wystąpienie Wojtka Ciemniewskiego i Jarosława Kowalskiego (Ośrodek Przetwarzania Informacji PIB/FP7) o projekcie wdrożenia nowych inteligentnych sieci energetycznych i o tym, jaką rolę spełnia badacz, będący swego rodzaju tłumaczem między inżynierami a indywidualnymi odbiorcami energii. Jak dla mnie rzecz uniwersalna – sporo obserwacji pokrywało się z moimi doświadczeniami w pośredniczeniu w kontaktach między działami IT a sprzedażą.
Bardzo dobra była prezentacja na temat społecznego życia pieniędzy i finansów w młodych gospodarstwach domowych przygotowana przez Mateusza Halawę i Martę Olcoń-Kubicką (Instytut Filozofii i Socjologii PAN). Po naukowcach można się było spodziewać typowej prezentacji badawczej, z dużą ilością niezrozumiałych wykresów. Tymczasem Mateusz Halawa przede wszystkim opowiadał ciekawe historie o badanych, czasem podpierając się danymi z badania. Tym zdobył publiczność. Podobała mi się też prezentacja dotycząca pokolenia New Balance i trendu Normcore, którą przedstawiły Alicja Wysocka-Świtała (Clue PR) i Marta Bierca (CPC Join The Dots). Wygodne ubrania i obuwie, umiłowanie technologii, potrzeba równowagi między życiem zawodowym i prywatnym, autentyczność, brak podkreślania statusu społecznego. Na marginesie – poczułam, że w końcu należę do jakiegoś trendu 😉
Obejrzałam też prezentację o Snapchacie. Dane dotyczące narzędzia i trendów użytkowania znam wprawdzie z wystąpień z branży marketingowej, ale ciekawe było się dowiedzieć, jak młodzi użytkownicy korzystają z tego narzędzia. Prowadzą oni banalne rozmowy, których celem jest podtrzymanie relacji i czują się bezpieczniej niż w popularnych serwisach społecznościowych (ze względu na domyślne ustawienia prywatności i rzekome znikanie snapów) oraz po prostu się bawiąc. Z opinii w kuluarach słyszałam, że warto było też pójść na prezentację Sebastiana Starzyńskiego z ABR SESTA, “Badacz kontra data scientist – czy badanie staną się zbędne w erze cyfrowej”. Z kolei z wystąpienia “Dokąd zmierzamy?” Tomasza Bartnika (One Eleven) i Adama Polasza (One Eleven/PTBRiO), wynikało, że czas szybkich wzrostów branża badawcza ma już za sobą – teraz nastąpił okres stabilizacji przychodów, z niewielkimi wahaniami w górę lub w dół, zależnie od sytuacji gospodarczej.

Źródło: fanpage PTBRiO
To były jak dla mnie najciekawsze punkty programu. W tym roku krótkie wystąpienia niespecjalnie mnie zachwyciły – krótki format paradoksalnie jest trudnym formatem i trudno jest przygotować prezentację, która zmieści się w tym czasie, a równocześnie zachwyci publiczność. Nawet Anonimowy Badacz, który w zeszłym roku zrobił furorę, a w tym przygotował sequel, wydawał się nie spełniać wygórowanych wobec niego oczekiwań.
Gdybyście byli zainteresowani obejrzeniem najlepszych wystąpień tegorocznego Kongresu Badaczy, PTBRiO przygotowało niespodziankę: oto w ramach spotkań z cyklu Strefa B wystąpią autorzy najciekawszych kongresowych wystąpień. Zachęcam do śledzenia fanpejdża PTBRiO – wszystkie aktualne informacje z pewnością się tam pojawią.
Polecam Wam również relację magazynu Futu, którą napisał Grzegorz Młynarski: Branża na wskroś inteligentna