Anna Miotk

  • Blog
    • Najnowsze
    • Archiwa
    • Tagi
    • Linki
  • O mnie
    • Bio
    • Konferencje
    • W mediach
  • Baza wiedzy
    • Publikacje
    • Raporty z badań
    • Polecam przeczytać
  • Współpraca
    • Współpraca blogowa
    • Badania
    • Strategia
    • Szkolenia
  • Kontakt
  • Blog
    • Najnowsze
    • Archiwa
    • Tagi
    • Linki
  • O mnie
    • Bio
    • Konferencje
    • W mediach
  • Baza wiedzy
    • Publikacje
    • Raporty z badań
    • Polecam przeczytać
  • Współpraca
    • Współpraca blogowa
    • Badania
    • Strategia
    • Szkolenia
  • Kontakt
  • Start
  • /
  • Po polsku
  • /
  • Kłopot z blogerami

Kłopot z blogerami

11/07/2013
1 Komentarz

No bo jest z nimi ogólnie kłopot. A nawet dwa kłopoty.

Po pierwsze, jak mierzyć popularność danego blogera? 

  • Idealnie byłoby sprawdzić ruch na stronie, czyli mieć dane z któregoś systemu statystyk. Dla darmowych, ogólnodostępnych rozwiązań typu Alexa, blogi są za małe. Blogerów nie stać na duże, komercyjne systemy statystyk. Jeśli mają Google Analytics, to ruchem na stronach chwalą się tylko najwięksi. Jeśli mają Google Analytics i reklamy w Adwords, to od biedy da się jeszcze wyciągnąć dane z Google Adplannera. Ale kiedy nie ma danych w Google Adplannerze – umarł w butach.
  • Można spróbować tak, jak zrobił to Le Monde – badać sieć powiązań pomiędzy blogami i zobaczyć, kto znajduje się na węzłach tej sieci. W ten sposób można zmierzyć kawałek blogosfery specjalizującej się w jakimś temacie (w tym przypadku – blogosfery politycznej). Ale jest to dość drogie z technologicznego punktu widzenia.
  • Można badać częstotliwość wzmiankowania blogerów w internecie, jak przy okazji konkursu Blog Roku 2012.
  • Można spróbować potraktować blogera jako markę i sprawdzić mu rozpoznawalność (nasze badanie Blogerzy 2013).
  • Można wreszcie sprawdzić liczby dotyczące aktywności blogera na Facebooku (liczby dla fanpage) oraz na Twitterze (liczby dotyczące ogólnej aktywności), tak jak zrobili to koledzy z Cheesecata (Raport Blogerstar).
  • Można pójść troszeczkę dalej i stworzyć coś takiego jak Klout – program, który zintegruje dane z większej liczby źródeł social media i dane o aktywności, zachęci blogera i jego znajomych do zabawy i rywalizacji o wyższe liczby. Jeśli się to ładnie opakuje i powie się, że mierzy się wpływ, powodzenie gwarantowane. Niektóre firmy zaczną nawet wpisywać wymóg posiadania wysokiej liczby w Kloucie w oferty pracy.
  • Można wreszcie pytać o blogerów tych, którzy z nimi współpracują (osoby z domów mediowych, agencji interaktywnych, agencji PR) i tak też robiono, np. w raporcie Domu Badawczego Maison i IR Center czy w raporcie Natalii Hatalskiej i instytutu Millward Brown.

Danych jest mnóstwo. Na czym w takim razie się oprzeć? Czy statystyki ruchu to byłoby narzędzie absolutne? Czy może jednak warto by było uzupełnić dane z nich o dane z innych badań? A jeśli tak – to których? A może uwzględnić wszystkie możliwe do zdobycia dane, tylko kto to będzie wszystko gromadził i aktualizował? Co byście zrobili, gdyby to Wam klient polecił przygotowanie listy najbardziej opiniotwórczych blogerów w danym obszarze tematycznym?

francuska blogosfera polityczna

Źródło: Le Monde

Po drugie, warto zapytać działania prowadzone z blogerami, są skuteczne? Czy pozwalają zainteresować naszym produktem grupę potencjalnych klientów i czy przyczyniają się do zakupu tego produktu? Czy przyczyniają się do zmiany/utrwalenia określonego wizerunku marki? Same miary popularności danego blogera tego nam już nie powiedzą. Mam też wątpliwości, czy firmy współpracujące z blogerami próbują to sprawdzać. Czy kończy się to tylko na ogólnym stwierdzeniu „budowanie wizerunku marki” i brakiem jakiegokolwiek sprawdzania, co dzieje się po stronie biznesowej czy też co dzieje się z wizerunkiem marki?

Z góry powiem, że jeśli tylko planuje się „zbudować wizerunek marki” i nie sprawdza się, czy faktycznie się on zmienił – współpraca z choćby nawet najbardziej popularnym blogerem zwyczajnie nie ma sensu.

  • Tweet
  • Share 0
  • LinkedIn 0

Powiązane artykuły:

Default ThumbnailRelacje z blogerami – przykłady dobrych praktyk Default ThumbnailMetody i techniki badań w PR. Analiza danych Default ThumbnailBlogerzy 2013 – okiem badacza Wskaźnikoza
Tagi: analiza treści badania Facebook badania social media badania sondażowe efektywność social media kampania social media personal branding raport social media

Polecam przeczytać

Skuteczne Social Media
Badania w PR

Polub bloga na Facebooku

Blog Anny Miotk

Najpopularniejsze artykuły

  • Kilka najnowszych raportów z badań w social media

    01/06/2011
  • Raport badawczy: IAB Polska – E-konsumenci. Odzież

    12/11/2014
  • Podsumowanie Euro 2012

    04/07/2012
  • Social Media Manual – raport

    09/03/2011
  • Zaproszenie: Rynek monitoringu i analizy social media 2013

    05/12/2013
  • Mobile Institute: Social Hearts – raport social media

    22/08/2014
  • Raport: Marketing mobilny w Polsce 2013/2014

    07/02/2014
  • Rośnie liczba internautów robiących zakupy spożywcze w sieci – badanie Gemius dla e-Commerce Polska

    22/04/2014
  • Jak korzystamy z Facebooka – badanie K2 Internet

    15/03/2011
  • Raport badawczy: IAB Polska – E-konsumenci. Finanse

    24/04/2015

analityka social media analiza treści analiza wydźwięku autolans Anny Miotk badania e-commerce badania e-marketingowe badania Facebook badania internetu badania marketingowe badania public relations badania rynkowe badania social media badania sondażowe blog efektywność pr efektywność social media ekwiwalent reklamowy fake news featured kampania public relations kampania social media konferencje marketing konferencje social media książki marketingowe lifestyle marketing mix metody i techniki pr mierzenie efektów pr mierzenie skuteczności pr modele pomiaru efektów działań PR monitoring marki personal branding polska blogosfera pomiar efektów działań PR raport raport social media rozwój osobisty social media social media monitoring strategia public relations strategia social media sytuacja kryzysowa szkolenie marketing szkolenie public relations szkolenie social media

Najnowsze komentarze

Jeśli chcesz mnie spotkać na żywo

  • Blog
    • Najnowsze
    • Archiwa
    • Tagi
    • Linki
  • O mnie
    • Bio
    • Publikacje
    • Raporty z badań
    • Konferencje
  • Współpraca
    • Współpraca blogowa
    • Badania
    • Strategia
    • Szkolenia
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
© 2014 Anna Miotk. Wszystkie prawa zastrzeżone
Design sixbox.es
Wdrożenie Michał Osiński