Jeśli nie budowanie świadomości marki, to… zaangażowanie

Zaangażowanie to kolejny wymiar prowadzenia działań komunikacyjnych – zwłaszcza zaangażowanie w social media. To również kolejny poziom pomiaru efektów komunikacji według modelu PESO Dona Bartholomewa. 

Zakłada się tutaj, że zaangażowana publiczność lepiej zapamięta markę i przekaz, a w dalszej konsekwencji – wykona oczekiwane działanie. Zaangażowana – czyli publiczność, która w jakikolwiek sposób reaguje na przekaz udostępniony przez markę.

zaangażowanie

 Czy to się zawsze sprawdza? Niekoniecznie. Marki mogą angażować w mediach społecznościowych, ale niekoniecznie przełoży się to na zakupy. Osoby kupujące produkty danej marki mogą się również stykać z jej komunikacją poza internetem. Na przykład – w moim przypadku czynnikiem powodującym, że zainteresuję się książką, jest recenzja w piśmie książkowym, a nie fanpejdż wydawnictwa.

Przykładowe miary z poziomu zaangażowania:

  • Współczynnik CTR (Click Through Rate)
  • Odsetek powracających odwiedzających na stronie www
  • Odsetek osób, które wykonały jakąkolwiek czynność w profilu społecznościowym (polubienie, udostępnienie, komentarz).

Przykładowe cele na poziomie zaangażowania:

  • Zwiększenia odsetka interakcji na fanpejdżu na poziomie 10 proc. w kolejnym miesiącu prowadzenia działań.
  • Uzyskanie współczynnika CTR dla newslettera na poziomie 6 proc. w ciągu najbliższych dwóch miesięcy.
  • Zwiększnia odsetka powracających odwiedzających na stronie www do 30 proc. do końca roku.
  • Uzyskanie 10 proc. zwrotów dla ankiety internetowej w ciągu dwóch pierwszych tygodni od opublikowania ankiety.

Jak zmierzyć cele z poziomu zaangażowania?

  • Skorzystaj z gotowych miar dostarczanych przez statystyki serwisów social media – np. statystyki Facebooka, Twittera, YouTube.
  • Użyj narzędzi do analityki social media – Sotrender, NapoleonCat czy Muse oferują wskaźniki do mierzenia zaangażowania w tych kanałach społecznościowych, w których monitoring prowadzą.
  • Sprawdź w monitoringu social media – niektórzy dostawcy prezentują również miary z poziomu zaangażowania.

Cele z poziomu zaangażowania to drugi rodzaj celów, z których, poza celami dotyczącymi ekspozycji, mogą rozliczyć się (i zazwyczaj rozliczane są) agencje interaktywne. Przykłady umieszczone w raporcie “Wskaźniki efektywnościowe w social media” opublikowany przez IAB Polska, pokazują efekty działań prowadzonych przez agencje interaktywne właśnie na tych dwóch poziomach – ekspozycji i zaangażowania.

Poprzednie teksty z cyklu:


Anna Miotk
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.