Desk research praca magisterska, desk research praca licencjacka – te zapytania są wrzucane w Google wyjątkowo często właśnie w tej porze roku. Na uczelniach połowa czerwca – niektórzy pilni studenci już kończą pisanie swoich prac, inni dopiero się za nie biorą i zastanawiają się, od czego zacząć. Jak pozyskać potrzebne informacje do napisania pracy? Google to bowiem nie wszystko, a jakość pracy dyplomowej zależy między innymi właśnie jakości jej źródeł – czyli, innymi słowy, od gruntowego desk researchu. Jeśli nie wiesz, po co sięgnąć lub gdzie szukać potrzebnych informacji, ten materiał jest dla Ciebie.
W kolejnej odsłonie mojego cyklu researchowego materiał, który przyda się pewnej ważnej grupie odbiorców mojego bloga. Są to studenci, którzy także prowadzą swoje desk researche, tworząc prace dyplomowe – zarówno licencjackie, jak i magisterskie. Praktycznie każdy, kto pisze pracę, gdzie musi odwołać się do istniejących źródeł wiedzy na dany temat, wykonuje desk research. Co trzeba zrobić, aby wykonać go poprawnie? Oto kilka prostych kroków.
1. Określ temat poszukiwań
Zdefiniuj go. Zazwyczaj jest zbieżny z tematem pracy .Należy zacząć od określenia listy słów kluczowych, którymi będziesz posługiwał się przy wyszukiwaniu. Jest to lista wyjściowa – będziesz modyfikować te słowa podczas wyszukiwania, znajdziesz też inne podobne frazy. Spisz też wszystkie pytania, na które będziesz szukać odpowiedzi. Zdecyduj również, jak daleko wstecz będziesz sięgać w swoich poszukiwaniach. O ile główne teorie mogą pochodzić sprzed dziesięcioleci, o tyle lepiej wykorzystać najnowsze badania w danym obszarze. Reasumując: ustal słowa kluczowe, spisz pytania i ustal okres analizy.
2. Wytypuj dyscyplinę
Patrząc na listę słów kluczowych, określ, której dyscypliny będą dotyczyć Twoje poszukiwania. Ja sama przynależę do dyscypliny nauk o mediach i komunikacji, która jest mocno interdyscyplinarna. Przykładowo, pisząc o relacjach marek i ich odbiorców sięgamy nie tylko po literaturę z naszego obszaru, ale też po literaturę marketingową (bo stamtąd czerpiemy definicje marki, jej wizerunku czy świadomości). Ustalenie, w ramach jakiej dyscypliny się poruszasz, nakieruje Cię w dalszych poszukiwaniach źródeł informacji.
3. Określ naukowe źródła informacji
Kolejnym krokiem jest ustalenie listy naukowych źródeł informacji. Jest ich kilka: bazy tekstów z czasopism naukowych, strony czasopism naukowych, serwisy społecznościowe dla naukowców, książki, organizacje naukowe w danej dyscyplinie, materiały pokonferencyjne. Do baz tekstów z czasopism naukowych dostaniesz się przez stronę swojej biblioteki uczelnianej. Warto też sprawdzić strony polskojęzycznych czasopism naukowych z wybranej dyscypliny – nie wszystkie są jeszcze w międzynarodowych bazach. Artykuły naukowe – zarówno polskie jak i zagraniczne – znajdziesz też w serwisach społecznościowych dla naukowców: Academia.edu, Researchgate.net i Google Scholar.
I w końcu – literatura. Tu znowu pomocny będzie katalog biblioteki uczelnianej, ale można też sięgnąć do katalogu większej placówki, jak np. Biblioteka Narodowa, aby upewnić się, czy nie przegapiło się jakichś ważnych źródeł. Warto też sprawdzić organizacje naukowe w danej dyscyplinie – wydają one swoje publikacje. Warto także zidentyfikować najważniejsze konferencje i poszukać materiałów z nich czy wydawnictw konferencyjnych.
4. Określ branżowe źródła informacji
Niektóre dyscypliny mają swoje praktyczne odpowiedniki. Tak jest chociażby w przypadku marketingu, który jest dyscypliną akademicką, a równocześnie – praktyczną dziedziną. Dlatego drugim ważnym typem źródeł informacji są źródła branżowe. Wśród nich znajdują się serwisy internetowe o specjalizacji tematycznej związane z branżą, organizacje zawodowe danej branży, firmy organizujące wydarzenia i ich oferta (kursy, szkolenia i konferencje), prasa branżowa (wbrew pozorom trzyma się ona całkiem nieźle), niekiedy blogi eksperckie czy inne typy mediów internetowych. Źródłem informacji mogą być poszczególne firmy i ich materiały informacyjne (strony, profile w mediach społecznościowych, ulotki, itp.). Bardzo przydatnym źródłem wiedzy są też raporty branżowe, które zawierają wyniki badań komercyjnych. Warto też sięgnąć po media biznesowe, opisujące działalność biznesową poszczególnych podmiotów czy trendy w poszczególnych branżach. Sięgaj też po media wyspecjalizowane w informacjach i publicystyce – poruszają one bardzo szerokie spektrum zagadnień.
5. Poszukaj informacji i zorganizuj je
Gdy masz już określony obszar poszukiwań, zabierz się za przeszukiwanie, gromadzenie i katalogowanie informacji. Na tym etapie warto też zrobić sobie krótkie notatki, jakie informacje zawiera dane źródło – jakie tematy w nim poruszono, jakie pojęcia zdefiniowano, czy zawiera ono wyniki badań itp. Na tym etapie dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie menedżera bibliografii z funkcją tagowania wpisów – ja osobiście korzystam z Zotero. Ułatwia mi znacząco pracę w przypadku dłuższych artykułów. Dzięki menedżerowi bibliografii jestem w stanie zapanować nad dużą liczbą źródeł i pisać bardzo szybko. I gotowe! Desk research wykonany, możesz brać się do pisania.
Desk research praca magisterska nie jest zatem tak trudnym zadaniem, jak mogłoby się wydawać. Wystarczą cztery proste zabiegi: określenie słów kluczowych i pytań oraz okresu analizy, określenie dyscypliny, dotarcie do źródeł naukowych i ewentualnie branżowych oraz stworzenie sobie przejrzystego systemu katalogowania informacji. Powodzenia!
Inne teksty z cyklu:
- Desk research co to jest – więcej o metodzie badawczej
- Desk research kiedy przeprowadzić – 7 typowych sytuacji
- Desk research jak zrobić – 8 najważniejszych kroków