Amerykanie nie ufają blogom

Forrester Research, firma badawcza przeprowadzająca analizy trendów w komunikacji internetowej, na blogu Groundswell opublikowała niedawno wyniki badań dotyczących najbardziej zaufanych źródeł informacji. Blogi firmowe znalazły się na szarym końcu rankingu – ufa im zaledwie 16% badanych.

Badanie przeprowadzono za pomocą ankiety internetowej wśród dorosłych obywateli Stanów Zjednoczonych, jednak jego wyniki mogą być również ciekawe w naszych lokalnych realiach, gdzie blog staje się coraz częściej stosowanym narzędziem komunikacji korporacyjnej. Dla Amerykanów najbardziej zaufanym źródłem informacji są maile od znajomych (wskazało je 77% badanych), następnie rankingi konsumenckie (60%), wyszukiwarki internetu (50%), ale też konsumenckie bazy danych (48%) i prasa drukowana (46%). Najmniejszym zaufaniem cieszą się blogi – zarówno prywatne (wskazało je zaledwie 18% badanych), jak i firmowe (16% badanych).

Wykres pochodzi stąd.

Jak twierdzi Josh Bernoff, autor notki o raporcie na blogu Groundswell, którzy podzielił się informacją o wynikach badań, wynika to z tego, że ludzie ogólnie nie ufają firmom (wiadomo, prowadzą działalność biznesową). Odsetek ufających blogom jest też większy wśród tych, którzy je regularnie czytają (24% badanych w przypadku blogów firmowych, w przypadku osób, które same blogują, odsetek ufających firmowym blogom rośnie do 39%).  Jego zdaniem nie oznacza to, że firmy powinny zrezygnować z blogowania, ale że nie wszystkie firmy powinny blogować. To narzędzie jest warte zastosowania przez firmy, które mają silne społeczności konsumenckie lub grupy fanów – wówczas blog jest ważnym narzędziem wymiany opinii z konsumentami. Sprawdzi się też w przypadku firm innowacyjnych i tych, których misja zakłada w jakiś sposób pomoc klientom (jak na przykład firma Rubbermaid). W każdym razie nie jest dla wszystkich firm. W czym w zupełności się zgadzam. Tworzenie bloga jako jeszcze jednej wersji press-roomu zwyczajnie mija się z celem i jest zwykłą stratą czasu.

Skróconą, darmową wersję raportu Forrester Research na temat zaufanych źródeł informacji można pobrać po zarejestrowaniu się tutaj.


Anna Miotk
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.