Skoro okres świąteczny, nadal tematy świąteczno-zakupowe.
Dzisiaj wyniki dwóch badań również związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Pierwsze z nich przeprowadził TNS OBOP jeszcze na początku grudnia, ale badanie to było cytowane głównie podczas świąt. Dotyczyło spędzania świąt Bożego Narodzenia, w tym wydatków na organizację świąt i prezenty. Polacy stwierdzali, że przeznaczą w tym roku na nie ponad 26 mld złotych, z czego kwota 10,4 mld zostanie przeznaczona na prezenty. W porównaniu do ubiegłego roku wydatki te wzrosły o 3,1 mld zł. Na prezenty statystyczny Kowalski planował wydać w tym roku 371 zł, 0 30 zł więcej niż rok temu.
Ci, którzy zdecydowali się na zakup prezentów w sieci, deklarowali, że wydadzą tam tam średnio 222 zł. Oznacza to, że tylko w związku z prezentami świątecznymi przez polski e-handel przepłynie 2,4 mld zł (23% kwoty przeznaczonej na prezenty). Prezenty świąteczne zostaną kupione głównie w hiper- i supermarketach (39%) oraz w wielkich galeriach handlowych (35%). Co ciekawe, 3 % badanych zadeklarowało, że samodzielnie przygotuje upominki.
Więcej informacji z badania w wersji interaktywnej znajdziecie tutaj: http://www.tnsxmas.com
Drugie z omawianych badań, zostało przeprowadzane przez Nazwa.pl na bazie klientów firmy, których zapytano o to, jak dokonują zakupów świątecznych. Nie będzie to badanie reprezentatywne dla wszystkich Polaków, jak w przypadku TNS – tutaj mamy do czynienia ze specyficzną grupą osób, która korzysta z nowych technologii, kupując usługi hostingowe czy pocztowe. Nic więc dziwnego, że aż 78% z nich planowało robić zakupy świąteczne w internecie. Jednak zaledwie 15% planowało kupować w sieci produkty spożywcze online. Ponieważ spora grupa badanych mieszka w miastach do 10 tys. mieszkańców, nietrudno wyjaśnić ten drugi fakt – zakupy spożywcze online nie są tam aż tak dostępne, jak w dużych miastach. Badana grupa to grupa, która sugeruje się też dość mocno opiniami umieszczonymi w internecie – robi tak 60% z nich, najczęściej najmłodsi (wiek 18-24 lat). Najczęściej kupowanymi prezentami w tej grupie są sprzęt elektroniczny (63%,) , książki (52%), akcesoria do domu (41%), czy płyty (26%). Internet przydaje się również jako źródło pomysłów na prezenty świąteczne – inspiracji szuka tam 82% ankietowanych kobiet i prawie ¾ mężczyzn. Więcej szczegółów na infografice poniżej.
Jeśli miałabym jakoś podsumować oba badania, widać, że e-commerce stopniowo toruje sobie drogę, jako kanał zakupowy. W mniejszych miejscowościach barierą może być brak dostępności usługi – gdyby na przykład któryś z olsztyńskich lub lokalnych supermarketów miał opcję zakupów spożywczych online z dowozem, nie miałabym problemu, aby przekonać moją mamę do tej formy kupowania. Ale w jej przypadku to warmińsko-mazurskie, więc zanim jeszcze zakupy online tam się spopularyzują, minie sporo czasu. Z drugiej strony, możliwość zakupu czegoś online jest bardzo atrakcyjna dla osób z mniejszych miejscowości – mogą tam znaleźć produkty, których nie dostaną nawet w największym pobliskim mieście. O ile oczywiście korzystają z internetu.