W ostatni weekend bawiłam się trochę Fokusem – nowym narzędziem, które wprowadza na polski rynek Artur Kurasiński (AK74), Mateusz Belattaf i ich współpracownicy. Wrażenia są jak najbardziej pozytywne.
Aplikacja Fokus jest, tak jak ją teraz rozumiem, przeznaczona dla organizacji, dla których głównym centrum działalności komunikacyjnych jest ich strona www, natomiast działania SEO i media społecznościowe mają za zadanie przyciągnąć ruch na stronę. Każda strona www stanowi osobny projekt. Na zachętę wgrano parametry bloga AK74,
Ja, jako typowe ciekawe jajo, szybko postanowiłam utworzyć nowy projekt, dla mojej strony. Jest taka możliwość – wersja testowa umożliwia założenie jednego projektu oraz dodania dwóch słów kluczowych (projekty i słowa możesz kasować i dodawać nowe ale w tym samym czasie możesz mieć aktywny tylko jeden projekt i dwie frazy). Zrobiłam to bardzo łatwo i szybko – podłączanie kolejnych źródeł danych (Fokus zbiera obecnie dane z Google Analytics, Webmaster Tools, fanpages na Facebooku, Twittera, Youtube oraz Instagrama) nie stanowiło najmniejszego problemu. Poza Webmaster Tools, który na początku nie pokazał listy stron, a próbował dodać moją stronę dwukrotnie. W końcu się udało. Wtedy Fokus zaprezentował mi szybko właściwe dane, z porównaniem procentowym do poprzedniego okresu o analogicznej długości. Przy okazji zorientowałam się, że koledzy od szablonu zapomnieli podłączyć Google Analytics 😉 Należy zauważyć , że Fokus działa zresztą bardzo szybko, a do tego jest przejrzysta graficznie i atrakcyjna wizualnie. To, co mi się jeszcze podobało, to podpowiedzi (hinty), jakie błędy mogą znajdować się na naszej stronie i jak należy je usunąć – od razu zrobiłam z nich użytek i przesłałam je do kodera, który tworzył mój nowy szablon. Wnioski z narzędzia trzeba jednak wyciągać samodzielnie.
Kilka słów o prezentacji danych. Fokus pokazuje nam zarówno zbiorczy dashboard dotyczący wszystkich naszych aktywności w internecie, jak również bardziej szczegółowe dane dotyczące poszczególnych typów aktywności. I tak w widoku “On Site” uzyskujemy dokładniejsze informacje o ruchu na naszej stronie, w widoku “Monitoring” dowiadujemy się więcej na temat wzmianek na nasz temat i pozycji SEO, a w widoku “Social media” widzimy podsumowanie naszej aktywności w mediach społecznościowych.
Teraz się trochę poczepiam. Automatyczna ocena wydźwięku to zdecydowanie nie jest najlepszy pomysł, dlatego, że jest automatyczna. Po różnych próbach ze strony konkurencyjnych firm i naszej, wiemy, że nie da się stworzyć uniwersalnego algorytmu, który nie będzie popełniał błędów, a prace nad poprawianiem dotychczasowego są drogie. Więc te miary mają naprawdę bardzo, bardzo szacunkowy charakter. Nie do końca wiedziałam, jak wybrać frazy SEO, które powinnam obserwować. Formularz dodawania haseł w social media i SEO też mnie zmylił – brakuje chociażby tooltipu z informacją, ile słów kluczowych mogę dodać, a co mam zrobić w przypadku frazy (sama stwierdziłam, że musi być tak, jak wszędzie, więc użyłam cudzysłowów). Zmyliło mnie również powiadomienie o wykonaniu danej czynności w systemie, które wyświetla się u góry strony – ja go zwyczajnie nie widzę, więc chyba też mam “ślepotę bannerową”, tak samo dopiero po dłuższym czasie zauważyłam kalendarz na czarnym pasku u góry strony. Brakowało mi też opcji zmiany języka na polski.
Fokus w swoim obecnym kształcie jest betą, jak podkreślają jego założyciele, i proszą o zgłaszanie wszelkich sugestii co do jego działania. Test możecie założyć pod adresem: https://app.getfokus.com/account/register. Otwarta beta do testów będzie dostępna do końca lutego b.r., kiedy to zostanie wprowadzony cennik, a także nowe funkcjonalności.
=====
O dalsze szczegóły związane z Fokusem pytam jednego z założycieli projektu, Artura Kurasińskiego.
Anna Miotk: Jaka była Wasza inspiracja do stworzenia Fokusa? Na jaką potrzebę klientów – i jakich klientów – chcieliście odpowiedzieć?
Artur Kurasiński: Fokus został wymyślony po to żeby ułatwiać ludziom życie. Nie precyzujemy ani grupy docelowej (mała czy duża firma, bloger czy prawnik) tylko zgodnie z naszą filozofią za cel stawiamy sobie zdjęcie ciężaru prac związanych z obserwacją i analizą po to żebyśmy mogli się skupić na na ciekawszych i przyjemniejszych rzeczach.
Fokusa prezentowaliśmy już agencjom, domom mediowym, korporacjom międzynarodowym – za każdym razem z zaskoczeniem odkrywaliśmy, że każdy z tych podmiotów inaczej rozumie i chce wykorzystywać nasze narzędzie. Dało nam niesmowitego kopa ponieważ często przychodziliśmy na spotkanie z tezą a wychodziliśmy z zupełnie innym pomysłem od klienta.
Na jaką potrzebę odpowiadamy? Na brak czasu, energii i wiedzy do zagłębiabia się i korzystania z narzędzi do analizy oraz tworzenie wniosków na podstawie dostępnych danych. W każdej organizacji są informacje na podstawie których można budować strategię rozwoju, sprzedaży, sytuacji kryzysowych czy po prostu tworzenia wizerunku w mediach społecznościowych. Bardzo niewielki proceny firm umie tę wiedzę wyodrbębnić, skanalizować i odpowiednio wykorzystać. I tutaj wkracza Fokus.
Jaką macie wizję produktu? Czym on ma się stać?
Fokus ma stać się naszym „pulsometrem” cyfrowego życia. Ma służyć nam, a nie być przekleństwem, i wymagać ciągłego sprawdzania czy coś się zmieniło. Bardzo ważnym atrybutem Fokusa są hinty czyli nasze „podpowiedzi” generowane na podstawie aktywności i danych z konta użytkownika – analizujemy i podpowiadamy co i jak zmienić żeby zwiększyć konwersję, poprawić komunikację, pozycjonowanie, hosting i wiele wiele innych aspketów. Jeśli Google Analytics jest termometrem pokazującym co się dzieje na naszej stronie czy aplikacji to Fokus jest doktorem mówiącym dlaczego tak się dzieje i zalecającym kurację.
W jaki sposób chcecie przekonać użytkowników Google Analytics, aby korzystali z dodatkowego narzędzia?
Ależ nie chcemy żeby ktokolwiek porzucał świetne narzędzie jakim jest GA! Wręcz przeciwnie – dla wielu osób Fokus będzie za prosty żeby prowadzić skomplikowaną działałność w internecie. Fokus działa na podstawie GA i jest jego bardzo fajnym uzupełnieniem natomiast nie wyobrażam sobie żeby mógł kiedyś zastąpić GA. No dobrze, wyobrażam 🙂
Jakie dalsze funkcjonalności macie w planach?
Bardzo dużo zmian szykujemy pod kątem naszych klientów – wpinanie specyficznych usług i systemów, możliwości rozbudowy dostępnych opcji i widgetów. To wszystko będzie oczywiście uzależnione od wybranego konta ale chcę zapewnić, że każdy znajdzie coś dla siebie niezależnie od wielkości firmy (będziemy również chcieli zachęcić do skorzystania z Fokusa osoby prywatne)
Czy do Fokusa będzie można również dodawać dane z innych źródeł? Jakich źródeł?
Wsłuchujemy się mocno w to co do nas mówią osoby testujące – na pewno w marcu pojawi się Google + oraz AdSense i AdWords. Mocno pracujemy nad paroma kolejnymi serwisami i podłączymy je gdy API będzie gotowe i przetestowane.
Na które rynki planujecie ekspansję?
Nie jest tajemnicą, że na początku rynki anglojęzyczne i Europa. W marcu planujemy pojawić się na paru spotkaniach w US po czym obiecujemy sobie wiele pod kątem potencjalnych partnerów. Kuszą nas bardzo rynki w Rosji i Chinach ale o nich realnie zaczniemy myśleć pod koniec roku.