Sztuka PRetekstu

Prowadzenie działań public relations to nie tylko realizacja planu. To również umiejętne wykorzystanie bieżących pretekstów do komunikacji.

Pisał o tym Rafał Szczepanik, autor książki „Nietypowe przypadki public relations”, wydanej w 2009 roku przez Helion (ja mam jej starsze wydanie. Cała jest poświęcona właśnie przykładom kreatywnych działań PR, polegających na umiejętnym wykorzystaniu pretekstów do komunikacji.

© barneyboogles – Fotolia.com

Ostatnio wręcz modelowo pretekst wykorzystali koledzy z Fanpage Trendera. To narzędzie do analizy komunikacji na Facebooku, które gromadzi dane dotyczące fanpages. Debaty w sprawie ACTA, jaka przetoczyła się przez polski internet, nie muszę Wam opisywać. Rzecz polega na tym, że 25. stycznia RMF poinformował o skasowaniu przez Kancelarię Premiera niektórych, (rzekomo) wulgarnych głosów w dyskusji z fanpage Kancelarii na Facebooku. Jak wiadomo, w świecie social media, kasowanie komentarzy to chyba najgorsza rzecz, jaką można zrobić. Fanpage Trender, dotarł do treści tych postów i przeanalizował je szczegółowo – okazało się, że faktycznie wulgarnych komentarzy było 3%, a faktycznie usunięto 7,7 tys. a nie 5 tys. postów. Raport Fanpage Trendera dotarł do dziennikarzy, którzy go opublikowali i zaczęli zadawać premierowi kolejne niewygodne pytania. Mimo to Donald Tusk nadal twierdził, że skasowano tylko wulgarne komentarze. Kolejnych, nowych komentarzy już nie usuwano. Ze strony dziennikarzy i branży socialmediowej sporo padło przy tym oburzonych słów na temat netykiety, pogwałcenia idei dialogu, jaka leży u podstaw social media, nieumiejętności zarządzania kryzysem, itp. Wszystko to oczywiście słuszne spostrzeżenia, jednak ja chciałabym zwrócić tutaj uwagę na coś zupełnie innego.

Właśnie na dobrze wykorzystaną okazję. Fanpage Trender w pełni zaprezentował swoje możliwości narzędzia analizującego komunikację na Facebooku, robiąc raport na temat kasowania postów przez Kancelarię Premiera. Znalazł się na ustach wielu dziennikarzy, raport opisało sporo mediów. Za pośrednictwem dziennikarzy dowiedział się o nim sam premier, który jeszcze musiał się tłumaczyć z kasowania postów. Rzuciłam sobie jednym okiem w NewsPointa i dane dotyczące samych portali. Na wykresie widać liczbę artykułów zawierających frazę „fanpage trender” – wyraźna górka pod koniec stycznia to właśnie czas publikacji raportu o kasowaniu komentarzy.

Jak zwykle, jestem ciekawa, jak dobrze wykorzystany pretekst komunikacyjny przełoży się na biznes Fanpage Trendera. Mam cichą nadzieję, że Janek Zając i ekipa kiedyś się tym pochwalą 😉

Źródła:

  • Jak nie powinno się reagować na kryzys PR na Facebooku – czyli kasowanie wpisów na fanpage’u Kancelarii Premiera, Blog Fanpage Trender, 30 stycznia 2012.

Partnerzy