Skuteczna reklama na LinkedIn – Artur Jabłoński [recenzja]

„Skuteczna reklama na LinkedIn” to najnowsza książka Artura Jabłońskiego poświęcona reklamie w mediom społecznościowych. To prosty podręcznik dla tych, którzy chcą samodzielnie konfigurować kampanie – ale i dla tych, którzy je zlecają, a chcieliby wiedzieć więcej na temat tego typu reklam.

Chociaż w wakacje zazwyczaj jest mniej do pracy, to dla mnie w tym roku są one pracowite – siedzę nad moją książką. Dlatego na blogu na razie ograniczyłam się do tekstów recenzenckich, bo co i rusz wpada jakiś książkowy kąsek do opisania. Tym razem rzecz jest poświęcona reklamie na LinkedIn, a autorem jest mój branżowy kolega Artur Jabłoński, właściciel agencji reklamy interaktywnej, trener i ceniony prelegent wielu konferencji branżowych. To nie pierwsza jego książka. Debiutował tytułem “Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting”, później przyszedł czas na książkę o reklamie na Facebooku “Skuteczna reklama na Facebooku”, a ostatnio wydał publikację “Zrozumieć Marketing” napisaną wspólnie z Markiem Piaskiem. 

skuteczna reklama na linkedin

“Skuteczna reklama na LinkedIn” to książka poświęcona reklamie na platformie społecznościowej LinkedIn. Platforma ta jest obecnie własnością firmy Microsoft.Od wielu lat LinkedIn był popularny w kręgach biznesowych, ale z roku na rok, dzięki zaoferowaniu przydatnych funkcji dla swoich użytkowników (także tych biznesowych) jego pozycja się umacnia. Naturalną konsekwencją w rozwoju serwisu było pojawienie się reklam. Grupa użytkowników serwisu to przeważnie osoby z wyższym wykształceniem, mieszkańcy dużych miast, na stanowiskach menedżerskim – są oni bardzo atrakcyjni dla reklamodawców. Do tego reklamy można bardzo dokładnie sprofilować, aby trafiały do przedstawicieli konkretnych branż, co czyni LinkedIn bardzo atrakcyjnym serwisem do działań marketingowych B2B.

Książka “Skuteczna reklama na LinkedIn” jest poradnikiem dla tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w reklamie – czy jako twórca reklam, czy jako zleceniodawca kampanii reklamowych. Prowadzi ona czytelnika od momentu założenia strony firmowej i konta reklamowego, poprzez szczegóły dotyczące struktury kont, typy celów, wybór grupy docelowej pod kątem różnych parametrów, wybór formatu reklamowego, stosowanie wykluczeń, po analizę wyników reklam i prostą instrukcję ustawiania reklamy. Ale, jak zaznacza Artur, książka nie jest po prostu przewodnikiem po panelu reklamowym. I dzieli się przykładami ze swojej praktyki firmowej – gotowymi pomysłami na skuteczne grupy docelowe, opisami elementów reklam, które wpływają na ich skuteczność. W publikacji można też znaleźć informacje o tym, co wpływa na koszty reklam w serwisie, prowadzeniu działań remarketingowych i łączeniu działań reklamowych na LinkedIn z innymi kanałami. 

Co mi się podobało najbardziej, to zwracanie przez Artura uwagi, że dla przekazów reklamowego na LinkedIn niekoniecznie trzeba wybierać cel świadomościowy. Cel świadomościowy jest dobry dla reklam, które mają się po prostu wyświetlić użytkownikowi – ale donikąd dalej on nie prowadzi (i dodam, że efekt jest trudno mierzalny). Dlatego Artur rekomenduje, by reklama w tym serwisie miała zawsze konkretny cel, taki jak na przykład odwiedziny witryny czy konwersje w witrynie (np. rejestracje na webinar). Mogą to być też interakcje lub pozyskiwanie danych potencjalnych klientów.

Jak to bywa w przypadku książek Artura, także “Skuteczna reklama na LinkedIn” napisana jest przystępnie i zrozumiale. Autor zadbał też o jej przejrzystość – materiał zawiera sporo instrukcji krok po kroku, wypunktowań i ilustracji graficznych (głównie zrzutów z panelu LinkedIn, co w przypadku tej książki jest jak najbardziej wskazane). Książka jest też  powiązana z kursem online autorstwa Artura, dotyczącym reklamy na LinkedIn. 

Artur już zapowiedział, że jego firma będzie też zarządzać kampaniami reklamowymi na Tik Toku – więc pewnie za jakiś czas zacznie dzielić się wiedzą z tego obszaru.                                            

Za książkę dziękuję wydawnictwu Onepress.