Reklama internetowa wciąż na plusie

Wzrost wynosi 16%, porównując II kwartał 2013 i 2012.Tak wynika z badania IAB AdEx realizowanego przez PwC. Porównując z kolei półrocze do półrocza, wzrost wyniósł ponad 12%. Wartość reklamy online przekroczyła tym samym 1,2 miliarda zł w pierwszych sześciu miesiącach roku 2013.

Biorąc pod uwagę podstawowy podział reklam internetowych, wszystkie formaty zanotowały wzrosty. Najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna, która pozyskała 43% udziału, czyli 2 p.p. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Display zawdzięcza duży wzrost głównie dzięki dynamicznie rozwijającemu się wideo online (24% wzrostu rok-do-roku), a także popularności social media (74% wzrostu rok-do-roku).

Na kolejnym miejscu ponownie znalazł się marketing w wyszukiwarkach (SEM), z 36% udziałem w torcie. Na kolejnych pozycjach utrzymują się: Ogłoszenia (15%) oraz E-mail (5%). Wart odnotowania jest także dalszy dynamiczny wzrost wydatków na reklamę mobilną, która osiągnęła wzrost względem pierwszego 2012 roku o 81%.

Biorąc pod uwagę strukturę branżową, podobnie jak rok temu, najbardziej aktywny w pierwszym półroczu  był sektor motoryzacji oraz finansowy. W czołówce nadal znajdują się także: handel, nieruchomości oraz telekomunikacja. Warto zwrócić uwagę na duże wzrosty w kategoriach mniej popularnych w sieci, takich jak: żywność (wzrost o 48%), napoje i alkohole (33% wzrostu), farmaceutyki i leki (22%).

Wnioski są chyba dość oczywiste: internet jako medium reklamowe rośnie w siłę. Jedyną barierą może być jeszcze to, że nie są w nim wszyscy, ale demografia wymusi tutaj zmianę na korzyść sieci, w miarę jak w dorosłość będą wkraczały roczniki, które nie znają świata bez internetu. Do tego póki co recesja na tym rynku oznacza w tej chwili raczej wolniejszy wzrost, niż spadki. Warto też odnotować, że we wzroście rynku reklamowego ma też udział reklama w social media.

IAB_PwC_AdEx_2013H1_infografika (1)

O badaniu:

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane za pierwsze półrocze 2013 zebrano w dniach 10 lipca – 11 października.