Rozpoczęła się wiosna. Niektórzy z nas planują już letnie wyjazdy, inni uprawiają ulubiony sport. Aby dokonać zakupów w którymś z tych dwóch obszarów, chętnie sięgamy po internet. To nasze główne źródło informacji o produktach sportowych czy usługach turystycznych – tak twierdzi raport badawczy IAB „E-konsumenci. Sport i turystyka” IAB Polska.
IAB Polska opublikowała właśnie kolejny raport z serii „E-konsumenci”, oparty na zmodyfikowanym modelu „Consumer Decision Journey” autorstwa McKinsey & Company. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie internautów, ankiety emitowano w okresach 8–26 kwietnia 2013 oraz 6–31 maja 2014. Tym razem badacze organizacji przyjrzeli się kategorii turystycznej. Okazuje się, że internet jest w niej głównym i podstawowym źródłem informacji.
Najważniejsze wnioski raportu:
- Wydatki reklamowe w internecie w kategorii sport i turystyka urosły o 3 proc. w stosunku do ubiegłego roku według badania IAB AdEx.
- Zakupów w tym obszarze nieco częściej dokonują mężczyźni.
- Internet jest głównym źródłem informacji w tym obszarze. Wskazuje na niego 65 proc. badanych. Rzadziej korzystamy nawet z wiedzy bliskich, ale ich traktujemy z kolei jako nieco bardziej wiarygodne źródło.
- Najczęściej informacji w sieci poszukujemy za pomocą wyszukiwarek lub też na stronach www. Dużo mniejsze znaczenie mają blogi, wideoblogi czy serwisy społecznościowe. Jedynym serwisem społecznościowym, który ma znaczenie w przypadku sportu i turystyki, są opinie na forach internetowych.
- Reklamy tej kategorii, z których czerpiemy informacje, to reklamy graficzne na stronach www, reklamy w mailach i płatne linki w wyszukiwarkach, czyli formy dość tradycyjne. Reklamy filmowe czy reklamy w aplikacjach są dla konsumenta raczej nieprzydatne.
- Badani traktują internet jako przydatny zwłaszcza w poszukiwaniu informacji i opinii oraz przy wyborze produktu.
Co ten raport badawczy oznacza dla osób odpowiedzialnych za marketing w firmach turystycznych? Jakie wnioski z niego płyną?
- W e-marketingu należy postawić przede wszystkim na stronę internetową, SEO oraz reklamę w wyszukiwarkach.
- Warto inwestować w „tradycyjny” PR czyli materiały w portalach internetowych – one również są doceniane przez konsumentów, jako źródło informacji.
- Dobrze sprawdzi się reklama graficzna oraz reklama mailowa – zarówno we własnym newsletterze, jak też mailingach wysyłanych przez partnerów zewnętrznych.
- Warto monitorować dyskusje na forach internetowych i reagować na krytyczne wpisy.
- Współpraca z blogerami raczej nie wygeneruje wielkiej sprzedaży, a zapewni raczej dotarcie do pewnej konsumentów czy korzyści wizerunkowe (alians z blogerem o wizerunku zgodnym z wizerunkiem firmy).
Poprzednie raporty badawcze z cyklu E-konsumenci:
Raport badawczy IAB Polska. E-konsumenci – Finanse
Raport badawczy IAB Polska. E-konsumenci – Kosmetyki
Raport badawczy IAB Polska. E-konsumenci – Odzież
Raport badawczy IAB Polska. E-konsumenci – Zdrowie
Raport badawczy IAB Polska. E-konsumenci – Telekomy
Raport badawczy IAB Polska. E-konsumenci – Książki