Internet jest najważniejszym medium w procesie zakupowym kosmetyków – to wniosek z raportu badawczego IAB Polska “E-konsumenci. Kosmetyki”.
Czwarty raport badawczy IAB Polska “E-konsumenci. Consumer Journey Online” skupia się na produktach kosmetycznych – kosmetykach, perfumach i przyborach toaletowych. Sieć stała się jednym z najważniejszych źródeł wiedzy o kosmetykach, co mogą potwierdzić wszystkie osoby będące użytkownikami portalu Wizaż. Sama tam wprawdzie nie zaglądam, ale zdarzyło mi się przygotować kilka raportów z social media i analizować wpisy użytkowniczek forum. Internet to potęga, jeśli chodzi o kosmetyki, i to pokazuje raport badawczy “E-konsumenci. Kosmetyki”. To w sieci szukamy dodatkowych informacji na ich temat, czasem też sugerujemy się umieszczoną w sieci opinią innych, używających danego kosmetyku. Porównujemy też ceny produktów w sklepach internetowych i stacjonarnych.
Badanie IAB Polska “E-konsumenci” opiera się na modelu “Consumer Decision Journey” stworzonym przez McKinsey&Company. Jak w poprzednich edycjach, pomiary badawcze zostały zrealizowane przez specjalistyczne instytuty (Ośrodek Przetwarzania Informacji oraz Interaktywny Instytut Badań Rynku) za pomocą ankiet emitowanych na przestrzeni wydawców internetowych obejmujących łącznym zasięgiem ponad 90% polskich internautów w wieku 15+. Ankiety emitowano w okresach 8-26 kwietnia 2013 i 6-31 maja 2014. Aby dane były reprezentatywne dla ogółu polskich internautów, do analiz wykorzystano wagi skonstruowane na podstawie informacji o płci internautów, ich wieku oraz częstotliwości korzystania z internetu.
Oto garść najważniejszych wyników z raportu badawczego IAB Polska:
- Kobiety stanowią grupę 56% kupujących kosmetyki w sieci.
- Najliczniejsza grupa kupująca kosmetyki w internecie – 36%, to osoby w wieku 25-34 lat.
- Internet to najczęściej wskazywane źródło wiedzy na temat kategorii (58%), ale zaraz za nim są opinie znajomych i rodziny (57%).
- Internet wyprzedza inne media w kategorii źródeł wiedzy na temat kosmetyków, higieny i perfum (58%!). Reklama i telewizja są dopiero na trzeciej i czwartej pozycji.
- Szacuje się, że wydatki branży kosmetycznej w internecie mogą wzrastać kosztem tradycyjnych środków komunikacji reklamowej.
- Najpopularniejsze internetowe źródła wiedzy stanowią sklepy internetowe (35%), wyszukiwarki (34%) oraz strony www określonych marek (32%).
- 30% osób odpowiedziało, że sieć jest zdecydowanie przydatnym miejscem w poszukiwaniu informacji o kosmetykach i przyborach toaletowych. Internauci wykorzystują też internet w poszukiwaniu informacji o nowych produktach kosmetycznych czy dzieleniu się opiniami na temat kosmetyków.
Pobierz raport: Strona raportu
Poprzednie raporty badawcze z cyklu E-konsumenci:
Raport badawczy IAB Polska. E-konsumenci – Odzież
Raport badawczy IAB Polska. E-konsumenci – Zdrowie
Raport badawczy IAB Polska. E-konsumenci – Telekomy
Za pomoc w opracowaniu materiału dziękuję Paulinie Żmijowskiej.