Trzeci raport badawczy z cyklu “E-konsumenci. Consumer Journey Online” IAB Polska poświęciła segmentowi telekomunikacji, a dokładniej telefonom, akcesoriom i ofertom partnerskim. To sektor, gdzie w procesie zakupowym internet odgrywa dużą rolę – w internecie szukamy dodatkowych informacji o produktach czy też usługach telekomunikacyjnych. W opinii badanych na potrzeby raportu internet jest w tym przypadku najbardziej wiarygodnym medium. Zapewne ten fakt wzięli też pod uwagę twórcy porównywarki ofert telekomunikacyjnych PanWybierak, na którą niedawno natknęłam się w sieci. Wprawdzie dostawcy usług telekomunikacyjnych na razie zmieniać nie zamierzam, ale wiedza, że można wpisać swój adres i otrzymać porównanie ofert dostawców działających w okolicy może się kiedyś przydać.
Warto też zaznaczyć, że to właśnie branża telekomunikacyjna miała duży udział w dynamicznym rozwoju internetu. Obecnie to medium jest jednym z najważniejszych filarów biznesowych tego sektora i dlatego można go nie uwzględniać w działaniach promocyjnych firm z tego sektora.
Koncepcja badania “E-konsumenci” wykorzystuje model “Consumer Decision Journey” stworzony przez McKinsey&Company. Jak w poprzednich edycjach, pomiary badawcze zostały zrealizowane przez specjalistyczne instytuty (Ośrodek Przetwarzania Informacji oraz Interaktywny Instytut Badań Rynku) za pomocą ankiet emitowanych na przestrzeni wydawców internetowych obejmujących łącznym zasięgiem ponad 90% polskich internautów w wieku 15+. Ankiety emitowano w okresach 8-26 kwietnia 2013 i 6-31 maja 2014. Aby dane były reprezentatywne dla ogółu polskich internautów, do analiz wykorzystano wagi skonstruowane na podstawie informacji o płci internautów, ich wieku oraz częstotliwości korzystania z internetu.
Najważniejsze wyniki raportu badawczego:
- Przewagę klientów kupujących w sieci stanowią mężczyźni (67%).
- Wzrosła liczba osób kupujących w sieci wśród osób aktywnych (z roku na roku +68%).
- Wzrosła liczba osób kupujących w sieci telefony i akcesoria, którzy wcześniej tego nie robili (+ 35% z roku na rok).
- Nadal większy odsetek stanowią osoby kupujące telefony i akcesoria poza internetowym kanałem sprzedaży (36%).
- Internet wyprzedza inne media i stanowi główne źródło wiedzy na temat telefonów, akcesoriów, doładowań i ofert operatorów (aż 81%!). Oznacza to, że sieć może stanowić bardziej wiarygodne źródło informacji niż wizyta w salonie operatora.
- Oferty operatorów telefonii komórkowej stanowią najchętniej kupowane produkty i usługi (53%), wyprzedzając tym samym gry i aplikacje (21%).
- Informacje uzyskiwane z portali i grup dyskusyjnych o telefonach, operatorach czy aplikacjach stanowią 28%, wyprzedzając tym samym źródła wiedzy ze specjalistycznych serwisów www (17%).
- Reklamy graficzne na stronach www oraz wyskakujące okienka reklamowe to najczęściej wybierane źródła reklam telefonów wśród internautów (34%).
Pobierz raport badawczy IAB Polska „E-konsumenci. Telekomy”: Strona raportu
Poprzednie raporty badawcze z cyklu „E-konsumenci”:
- Raport badawczy IAB Polska. E-konsumenci – Odzież
- Raport badawczy IAB Polska. E-konsumenci – Zdrowie
Za pomoc w opracowaniu tekstu dziękuję Paulinie Żmijowskiej.