Persona jak stworzyć? Garść praktycznych wskazówek

Persona jak stworzyć – to jedno z najczęściej wpisywanych zapytań dotyczących tego narzędzia. Czym jest persona? Czy to mi się przyda? O co w ogóle chodzi? Te pytania możesz sobie zadawać, stykając się z tym pojęciem w różnych serwisach marketingowych. Tam persona przywoływana jest nader często.  

Tworzyć z myślą o konkretnym odbiorcy

Każda treść, jaką tworzymy – książka, pojedynczy artykuł, strona internetowa, tekst na bloga, raport jest treścią, która ma jakiegoś odbiorcę. Najlepszy materiał tworzymy wtedy, kiedy piszemy go z myślą o tej osobie. Znane bajki dla dzieci często powstawały w taki właśnie sposób: były opowiadane konkretnym dzieciom, a potem przenoszone na papier. Taki wyobrażony – prawdziwy, ale niekoniecznie – odbiorca w działaniach marketingowych różnego typu to właśnie nasza persona.

Po co mi persona, jeśli mam grupę docelową?

Mogłaś/eś określić sobie grupę docelową, oczywiście. Natomiast w Twoim umyśle pozostanie dosyć ogólne wyobrażenie tej grupy. Jeśli wyobrazisz sobie konkretną osobę z tej grupy, z jej wiekiem, płcią, cechami charakteru, motywacjami a nawet z imieniem i nazwiskiem, po prostu będzie Ci łatwiej tworzyć bardziej osobiste przekazy do tej osoby. Zwłaszcza, jeśli jako personę wyobrazisz sobie konkretnego klienta czy znajomego, który mógłby być zainteresowany danym tematem.

Persona jak stworzyć?

Odpowiedź na pytanie persona jak stworzyć zawiera stworzenie charakterystyki danej osoby. Można posiłkować się tutaj takimi parametrami, jak:

  • Cechy demograficzne: wiek, płeć, wykształcenie, miejscowość zamieszkania, stan cywilny, wielkość gospodarstwa domowego, dochody, posiadane dobra;
  • Zatrudnienie: rodzaj wykonywanej pracy, stanowisko, wielkość firmy;
  • Cechy psychologiczne: wartości, przekonania, motywacje, postawy, motto życiowe;
  • Marki, którymi się otacza: mówią o aspiracjach, ale też pośrednio wskazują na to, jaki wizerunek siebie nasza postać chce kreować;
  • Media, z których korzysta: prasa, radio, telewizja, internet – z jakich konkretnie tytułów korzysta;
  • Biegłość w posługiwaniu się technologiami i internetem: na chętnie i biegle korzysta z różnych technologii i urządzeń elektronicznych, za pomocą jakiego urządzenia najczęściej łączy się z internetem, z jakich typów rozwiązań internetowych korzysta (np. poczta, serwisy internetowe, platformy społecznościowe, aplikacje mobilne, itd.).
  • Typowy problem: problem, jaki nasza postać próbuje rozwiązać za pomocą naszych treści, jaką pomoc i w jakiej sprawie chciałaby od nas uzyskać.

Potem oczywiście powinniśmy wziąć pod uwagę te cechy, które mają znaczenie z punktu widzenia produktu lub usługi, którą chcemy im zaoferować. Nie trzeba absolutnie brać pod uwagę wszystkich. Zdarzyło mi się, że kiedyś na potrzeby powstającego serwisu www przygotowałam zbyt dokładną charakterystykę. Później musiałam ją mocno uprościć.

Weryfikuj założenia

To, że sobie w jakiś sposób wyobrazimy grupę docelową, nie oznacza, że ona tak faktycznie się prezentuje. Dlatego po stworzeniu persony warto sprawdzić, czy nasze przypuszczenia okazały się trafne. Pomogą w tym najprzeróżniejsze dane. Najważniejsze jest porozmawianie z osobami z grupy odbiorców czy przeprowadzenie ankiet. W przypadku stron internetowych można posiłkować się narzędziami do analizy ruchu na tych stronach. Przykładowo, dzięki Google Analytics odkryłam, że kiedy zaczęłam pracować na uczelni, na mojej stronie poza dotychczasowymi młodymi pracującymi pojawili się również studenci.

Narzędzia do budowania person

Aby zebrać informacje w jedną całość, możesz skorzystać z darmowych szablonów person dostępnych w internecie, na przykład: personaapp.io. Pozwalają one stworzyć pliki graficzne, przypominające wizualne cv. Inne to Make my Persona (narzędzie Hubspot), Xtensio czy Up Close & Persona. To tylko kilka wybranych – w sieci takich narzędzi znajdziesz naprawdę mnóstwo.

persona jak stworzyć

Xtensio – User Persona

Gdzie wykorzystuje się persony?

Spektrum zastosowań jest bardzo szerokie. Przede wszystkim persony wykorzystujemy przy tworzeniu produktów i stron internetowych. Także w content marketingu, gdzie różne treści, które stworzymy, powinny z założenia być przydatne i użyteczne dla odbiorców. Również w copywritingu, gdzie ceniona jest umiejętność perswazji i wpływania na konkretną grupę ludzi. Ale nawet autorom powieści radzi się, aby wybierając gatunek, w jakim chcą tworzyć, myśleli o jego potencjalnych czytelnikach.

Persona stanowi zatem coś w rodzaju kompasu w tworzeniu treści. Ukierunkowuje nas, pokazuje nam dalszą drogę, zapewnia, że ciągle podążamy w dobrym kierunku. 

 

Literatura – przydatne źródła:

  • Joe Pulizzi “Epic content marketing”, Mc Graw Hill Education, 2014
  • Adele Revella “Buyer personas”, Wiley, 2015
  • Meghan Casey “Zarządzanie treścią, strategie i narzędzia”, Helion, 2017
  • Barbara Stawarz “Content marketing po polsku”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015
  • Magdalena Tobiasz, Wojciech Szymański “Content marketing”, Ideo, 2016