Jacek Kall – Jak zbudować silną markę od podstaw

Kolejna zaległa książka z mojej biblioteczki. Tym razem coś dla wszystkich, którzy mają do czynienia z markami i chcieliby poszerzyć swoją wiedzę.

Książka Jacka Kalla, „Jak zbudować silną markę od podstaw” to prosty i praktyczny poradnik dla tych wszystkich, którzy zaczynają swoją przygodę z marketingiem i markami, ale też dla tych, którzy są głodni wiedzy praktycznej, zwłaszcza polskiej. Jacek Kall to wykładowca akademicki (UJ, WSB w Poznaniu), a zarazem współwłaściciel agencji badań marketingowych Presto w Poznaniu. Obserwując najsilniejsze polskie marki (Atlas, Tyskie, Łaciate, Reserved, TVN, RMF FM) i ich strategie, spróbował uogólnić tę wiedzę i spróbować stworzyć receptę na sukces marki. Jego zdaniem, dobra marka to jego zdaniem taka, która ma znaczenia dla klientów i spełnia ich oczekiwania. Trzeba taką markę stworzyć, nadając jej tożsamość, wyróżniając ją spośród innych marek, pokazać kupującym jej korzyści i ciągle się z nimi komunikować. Duże znaczenie ma identyfikacja wizualna marki, jej logotyp, nazwa, skojarzenia, jakie wywołuje. Autor omawia też narzędzia budowania marki, takie jak co-branding, wydarzenia specjalne, ambasador, znaczenie miejsca pochodzenia, markowe składniki produktu i miejsce sprzedaży. Pokazuje różnicę między cyklem życia produktu a cyklem życia marki, który ma trzy fazy: udowadniania swojej przydatności, budowania renomy, umacniania pozycji.

Jednak to nie wszystko. Jacek Kall odpowiada też na typowe problemy i wątpliwości, które mogą się pojawić w zarządzaniu marką:

  • Kiedy ma sens rozciąganie marki na nowe produkty, a kiedy jest lepiej zbudować nową markę?
  • Jak walczyć z tzw. markami własnymi (to rozdział dla firm, które muszą konkurować z markami własnymi wielkich sklepów)
  • Czy polska firma może stworzyć globalną markę?
  • Jak odróżnić się od konkurencji?

Książka napisana prosto i łatwo – przeczytałam ją w jeden wieczór. Do tego na końcu każdego rozdziału pojawiają się pytania sprawdzające – czytający książkę marketer od razu może rozważyć własny przypadek.

P.S. Wiem, wiem, Onepress często się pojawia tutaj. Prawda, należę do programu partnerskiego, ale jeszcze przed przystąpieniem do niego kupowałam stamtąd sporo książek – zdaje się, że to w tej chwili największe polskie wydawnictwo, które wydaje książki poświęcone szeroko rozumianej komunikacji biznesowej przez internet.

Jacek Kall, Jak zbudować silną markę od podstaw, Onepress, Katowice 2006.