Kiedy byłam już bardziej doświadczonym konsultantem PR, do moich zadań należało tworzenie zestawu materiałów prasowych. Zestaw prasowy zawierał zazwyczaj dwie-trzy strony informacji o firmie i jej produktach (czasem były one dzielone dodatkowo na dwa dokumenty), skróconą wersję tych informacji zawierającą głównie liczby pokazujące wielkość firmy – tak zwane „Fakty i liczby” oraz biogramy kluczowych osób. Na płycie CD, która była wręczana dziennikarzom podczas konferencji, dorzucało się elektroniczne wersje wszystkich dokumentów oraz zdjęcia rzeczonych osób. Zastosowaniem zestawu było przypomnienie dziennikarzom, którzy przyszli na konferencję prasową lub też aby przeprowadzić wywiad, najważniejszych informacji o firmie.
Od czasów wypalania płyt CD z materiałami prasowymi i drukowania teczek prasowych trochę się zmieniło. Wprawdzie są PR-owcy prowadzący korzystający z tradycyjnych narzędzi, ale w ostatnich latach liczy się wizualna prostota przekazu połączona z ładną formą graficzną. Poniżej dwa rodzaje nowoczesnych faktów i liczb.
Fakty i liczby jako infografika. Ta pojawiła się w materiałach prasowych dystrubuowanych z okazji przejęcia największej grupy firm rynku social media, Socializera, przez Dentsu Aegis Network. Infografika syntetycznie prezentuje połączone zasoby obu firm, ale też sposób, w jaki Grupa Socializer wpasuje się w dotychczasową strukturę przejmującego.
Fakty i liczby jako interaktywna grafika. Jeszcze inny sposób znaleźli Socjomaniacy. Opublikowali oni interaktywną grafikę, która prezentuje najważniejsze dane dotyczace Socjomania.pl w liczbach. Nie tylko za ubiegły rok – przesuwając strzałkę przy dacie możecie się dowiedzieć, jakie były wcześniejsze osiągnięcia firmy, a także dowiedzieć się, jak ambitne plany założono na kolejne lata.
Czy zauważyliście inne, ciekawe przykłady takich infografik w ostatnich miesiącach? Jeśli tak, zapraszam do dzielenia się w komentarzach.