Charlene Li – Open Leadership

Nadszedł czas, aby rozprawić się z zawartością branżowego stosika książek, który koczuje pod moim biurkiem. Zawiera książki i krajowe, i zagraniczne. Na samej górze sterty leżała „Open leadership” Charlene Li, więc poszła na pierwszy ogień. W Polsce jak do tej pory ukazała się jedna książka tej autorki, „Marketing technologii społecznych”, napisana wspólnie z Joshem Bernoffem. I tamta, i najnowsza książka zachwycają lekkością i prostotą stylu. „Open leadership” to kolejna książka dotycząca social media, tym razem w nieco szerszej, niż marketingowa, perspektywie. Warto zatem aby sięgnęły po nią osoby odpowiedzialne za zarządzanie całą firmą i podejmujące decyzje w sprawie aktualnej komunikacji przedsiębiorstwa.

W „Open Leadership” Charlene Li charakteryzuje jeden z głównych lęków, który może towarzyszyć firmom rozważającym aktywność w social media – lęk przed utratą kontroli. Zaleca najpierw odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań: Na ile w social media zaangażowani są twoi klienci? Na ile otwarta i gotowa do tak bezpośredniej komunikacji jest twoja firma? Jakim jesteś liderem? Jakie umiejętności, konieczne, aby poruszać się w świecie social media, potrzebujesz wypracować? Udziela też praktycznych wskazówek dotyczących kształtowania polityki social media czy mierzenia realnej wartości social media. I za to ostatnie – duży minus. Pomysł mierzenia ekwiwalentu reklamowego w internecie w sytuacji, gdy od tej miary coraz bardziej odchodzi cała amerykańska branża mierząca efekty komunikacji, to jakieś kuriozum. Dlatego jest to książka dla specjalistów komunikacji, którzy chcą wytłumaczyć swoim szefom, dlaczego firma powinna być obecna w social media i jak powinna się do tego przygotować, ale równocześnie mają szefów, którzy dobrze orientują się w badaniach. Bo inaczej skończy się tak, że specjalista zostanie zmuszony do siedzenia z linijką przy monitorze 😉

Charlene Li, Open leadership. How social technology can transform the way you lead, Jossey-Bass – A Wiley Imprint, San Francisco 2010.


Partnerzy