“Biblia e-biznesu 3.0” to solidne wydanie kompendium wiedzy na temat biznesu internetowego. Powinien je mieć na półce każdy, kto jakkolwiek ma do czynienia z e-commerce – albo dopiero planuje się w tej branży znaleźć.
“Biblia e-biznesu 3.0”, jak sama nazwa wskazuje, jest trzecim wydaniem tej książki. Pierwsze, “Biblia e-biznesu”, miało swoją premierę w 2013 roku. Drugie, “Biblia e-biznesu Nowy Testament”, opublikowano w roku 2016. Pięć lat to w branży internetowej szmat czasu, więc nie dziwię się, że książka doczekała się aktualizacji. Widać to chociażby po podsumowaniu prac nad książką zamieszczonym na początku przez redaktora książki, Macieja Dutkiewicza. Pisze on, że w zalewie treści content marketing przestaje być królem (był nim podczas poprzednich wydań książki), a do łask wraca zwykła rekomendacja. Krytycznie też wyraża się o treściach publikowanych na platformach społecznościowych, choć przyznaje, że platformy są nadal wartościowym narzędziem marketingowym.
Książka jest dziełem wieloautorskim – złożyły się na nią teksty 83 ekspertów posiadających doświadczenie w różnorodnych obszarach e-commerce. Na liście widzę wielu moich znajomych. Jak wielki jest to ogrom pracy, pokazuje harmonogram prac ujawniony przez redaktora książki. O aktualizacji myślał on już od poprzedniego wydania, ale główne prace nad książką trwały w latach 2019-2021. I już zapowiada kolejne, tym razem czwarte wydanie książki.
“Biblia e-biznesu 3.0” składa się z 10 rozdziałów, opisujących różne aspekty związane ze sprzedażą w internecie. Najpierw czytelnik zostaje wprowadzony w obszar strategiczny, zapoznając się z modelami prowadzenia działań i ucząc podstaw planowania biznesowego. Następnie przechodzi do tematów związanych z zakładaniem sklepu, sprzedażą na różnorodnych platformach. Dla tych, którzy nie sprzedają fizycznych produktów, a swoje usługi (np. szkolenia) przeznaczony jest cały rozdział na temat usług online. Kolejna obszerna część książki poświęcona jest e-marketingowi, komunikacji z e-klientem, kwestiom optymalizacyjnym, obowiązującemu prawu i potencjalnym sytuacjom kryzysowym.
Bardzo polecam ten obszerny materiał wszystkim, którzy planują cokolwiek sprzedawać w internecie lub po prostu dowiedzieć się, jak funkcjonuje sprzedaż online. “Biblia e-biznesu 3.0” to jedna z najbardziej wyczerpujących na ten temat książek, dostępnych obecnie na rynku.
Za książkę dziękuję wydawnictwu Onepress.