Badania świąteczne 2015 – część 2

Niespodziewane problemy zdrowotne spowodowały, że drugą część przeglądu badań pokazuję Wam nadal w okresie świątecznym, ale już po Bożym Narodzeniu. Oto kilka najciekawszych moim zdaniem pomysłów na świąteczne badania.

Raport Premium Brand 

  • Większość Polaków (78 proc.) lubi kupować prezenty świąteczne i zamierza obdarować bliskich w tym roku. Pod choinkę trafią przede wszystkim perfumy, zabawki dla dzieci i kosmetyki.
  • Głównym kryterium wyboru prezentu są oczekiwania obdarowywanych (77 proc.). Duże znaczenie podczas zakupów mają promocje świąteczne (51 proc.), wysoka jakość prezentów (50 proc.) oraz niska cena (39 proc.). Reputacja marki (24 proc.), polskie pochodzenie produktu (20 proc.), opinia znajomych (19 proc.) i prestiż (14 proc.) to kolejne, istotne kryteria zakupowe, wskazywane przez respondentów.
  • Ponad połowa badanych planuje w tym roku wydać na prezenty nie więcej niż 300 zł. 22 proc.  respondentów deklaruje, że przeznaczy na ten cel do 500 zł, 17% do 1000 zł, a pozostała grupa (7%) ponad 1000 zł.
  • Do najczęściej planowanych prezentów należą perfumy (44 proc.), zabawki dla dzieci (43 proc.), kosmetyki (42 proc.), odzież (38 proc.), książki (32 proc.) i biżuteria (23 proc.). Zaledwie 1 proc. zamierza obdarować bliskich meblami, komputerem stacjonarnym czy aparatem fotograficznym.
  • Większość badanych (58 proc.) już w połowie listopada miała sprecyzowane plany zakupu prezentów. Wśród pozostałych, największa grupa deklarowała podjęcie decyzji w ciągu pierwszych dwóch tygodni grudnia. Nie brakuje także osób, które zakupy zostawią na ostatnią chwilę, tuż przed Wigilią (12 proc.).

Więcej informacji: Polacy podarują perfumy, zabawki i kosmetyki

 

Świąteczne badanie TNS Polska

Co roku TNS Polska przygotowuje badanie dotyczące świątecznych zwyczajów konsumenckich Polaków. Z roku na rok przybiera ono coraz bardziej interaktywną formę. W tym roku na stronie www.tnsglobal.pl/xmas2015 możecie zobaczyć grafikę pokazującą m.in. kwoty wydatków na jedzenie, prezenty oraz liczbę osób korzystających z e-commerce.

swieta tns

 

Microsoft – raport „Technologia przy świątecznym stole”

Firma Microsoft przeprowadziła na różnych rynkach europejskich badanie, które pokazuje stosunek do technologii w okolicach Świąt Bożego Narodzenia. Z tego raportu wybrałam kilka ciekawostek dotyczących polskiego rynku:

  • Aż 61 proc. Polaków zdecydowanie się zgadza, a 36,2% raczej się zgadza, że technologia podczas świąt jest dopuszczalna tak długo jak służy spędzaniu wspólnego czasu z rodziną i przyjaciółmi.
  • Ponad połowa Polaków przeszukuje popularne blogi i serwisy kulinarne w poszukiwaniu przepisów świątecznych, a 43 proc. pobiera z internetu kolędy.
  • Technologia służy nam do podtrzymywania kontaktów z najbliższymi: 82 proc. Polaków wysyła co najmniej jedną wiadomość SMS z życzeniami świątecznymi; 33,6 proc. wykorzystuje połączenia wideo, aby porozmawiać ze swoimi bliskimi podczas świąt.
  • Selfie stało się wręcz zwyczajowym zachowaniem: aż 74,3 proc. uważa, że dopuszczalne jest robienie selfie z rodziną przy wigilijnym stole.
  • 33 proc. Polaków zajrzy podczas świąt na media społecznościowe, zaktualizuje swoje statusy lub opublikuje nowe posty;
  • Co dziesiąty z nas (blisko 11 proc. badanych) zamierza pobrać z Internetu rozmaite aplikacje (np. quizzy), które chce wykorzystać do wspólnej zabawy z rodziną;

Więcej informacji: Święta 2.0 – Technologia przy świątecznym stole

 

Raport Google – „Zachowania konsumentów po świętach”

Raport na temat zachowań konsumentów już po Bożym Narodzeniu opublikowało również Google. Zawiera on wyniki analiz dotyczących wyszukiwań w tej jakże popularnej w Polsce wyszukiwarce dokonanych rok temu. Oto kilka spostrzeżeń:

  • Po zakończeniu świąt sezon zakupowy trwa w najlepsze – konsument interesuje się wyprzedażami i promocjami, a najwięcej zapytań o „wyprzedaże” w zeszłym roku zadano 27 grudnia. Liczba tych zapytań potem maleje i ponownie wzrasta w pierwszych dniach stycznia. Konsumenci wpisują w wyszukiwarkę także zapytania o wyprzedaże konkretnych marek.
  • Największa liczba zapytań dotyczy elektroniki użytkowej, strojów wieczorowych, biżuterii i kostiumów. Czas świąteczny sprzyja też namysłowi nad zakupem nowego samochodu i wyjazdami na ferie zimowe.
  • Po świętach Polacy dość szybko ponownie zaczynają szukać prezentów – w styczniu wypadają święta babć i dziadków, w nieco dalszej perspektywie walentynki, sporo osób obchodzi też w styczniu urodziny.
  • Kolejna kategoria wyszukiwań wiąże się z noworocznymi postanowieniami: zadbaniem o zdrowie i utratą wagi oraz aktywny tryb życia.
  • Początek roku skłania też polskich internautów do poszukiwania partnera/partnerki.
  • Nadal szukamy przepisów kulinarnych – tym razem na przyjęcie sylwestrowe. Najpopularniejsze potrawy sylwestrowe to jajka faszerowane, babka ziemniaczana, ciasto francuskie, zupa gulaszowa, sałatka gyros, sałatka z zupek chińskich i przekąski.

Więcej informacji: Zachowania konsumentów po świętach

 

Świąteczne drinki od Dajemyslowo.com

A na koniec świąteczno-sylwestrowa ciekawostka. Otóż Dajemyslowo.com postanowiło w nietypowy sposób złożyć życzenia całej branżuni. Pod adresem dajemyslowo.com/nazdrowie/drinks/czelendz znajdziecie życzenia, ale też pomysły na jedenaście branżowych drinków. Być może będą dla Was sylwestrową inspiracją.

branzo_nazdrowie

A i ja Wam życzę dobrej zabawy jutro 🙂