Czy oglądając telewizję, równocześnie siedzicie przed komputerem albo łapiecie za smartfona aby dowiedzieć się więcej na temat tego, o czym właśnie mówią? Przyznaję się, że ja tak robię, choć mój kontakt z telewizją jest bardzo rzadki – głównie przy okazji pobytu u mojej mamy, u której telewizor działa na okrągło, o ile tylko mama jest w domu. Ale uwaga – nawet moja mama (73 lata) oglądając telewizję, siedzi przy laptopie.
To zjawisko nazywamy multiscreeningiem, czyli wieloekranowością – równoczesnym korzystaniem z telewizji i internetu. Doczekało się już badań. IAB Polska po raz pierwszy przyjrzał się zjawisku w 2011 roku, w raporcie „TV + WWW = razem lepiej”. W tym tygodniu opublikowano wyniki kolejnej edycji badania i to o nich krótko Wam opowiem.
Oto najważniejsze informacje z raportu IAB Polska:
- Telewizja nadal trzyma się mocno – w ostatnich trzech latach jej popularność nie spadła tak mocno (zaledwie 3%) w stosunku do pozostałych mediów tradycyjnych. W przypadku prasy spadek wynosi 12%, w przypadku radia – 17%.
- Najczęstszy kontakt internauci mają z tradycyjną telewizją (74%) oraz z internetem w komputerze PC (67%).
- Już 83% polskich internautów w wieku 15+ to „multi-screeners”, z czego zdecydowana większość z nich (79% wszystkich internautów) to osoby współkonsumujące telewizję i internet. Odsetek „wieloekranowych” wzrósł w ciągu ostatnich trzech lat.
- Nieznaczny odsetek internautów podczas współ-konsumpcji koncentruje się wyłącznie na jednym nośniku. Telewizja jest medium tła podczas aktywności online albo staje się inspiracją do aktywności w sieci.
- Nowczesne urządzenia mobilne służą internautom do dwóch typów czynności – komunikacji oraz poszukiwania wiedzy, jak wynika z analizy korespondencji.
Źródło: Raport IAB Polska, „TV + WWW = razem lepiej”, lipiec 2014
- TV i WWW są wykorzystywane komplementarnie: TV jes konsumowana bardziej w celach rozrywkowych, podczas gdy WWW w celach informacyjnych. Pierwsze medium jest konsumowane w sposób pasywny, drugie – bardziej aktywny.
- 70% internautów korzystających z tradycyjnej telewizji kontynuuje w sieci oglądanie treści widzianych w telewizji.
Co te informacje mogą oznaczać?
- W marketingu medialnym poszczególnych stacji telewizyjnych warto położyć duży nacisk na internet – zwłaszcza, jeśli grupą docelową programu/stacji są młodsi widzowie. Coś takiego z powodzeniem robi już 4fun TV – miałam okazję oglądać ich prezentację na Cyberresearch.
- Warto łączyć kampanie reklamowe w telewizji z kampaniami reklamowymi w internecie. Działania promocyjne w internecie mogą mieć bardziej informacyjny charakter – skoro widzowie TV szukają w sieci pogłębienia informacji, jakie zobaczyli w telewizji.
Z pewnością znajdzie się też parę innych zastosowań. Jak sądzicie, kto jeszcze może skorzystać na wieloekranowości?
Z pełną treścią raportu możecie zapoznać się pod tym linkiem: Raport IAB Polska „TV +WWW = razem lepiej”, 2014.