Serial jako narzędzie budowania statusu – badanie MEC

Okazuje się, że status można próbować budować, chwaląc się nowym modelem telefonu na Facebooku kilka dni po jego premierze. Także… oglądając seriale.

Tyle pokazało badanie MEC, który przebadał polskich internautów oglądających seriale w sieci. Jest ich 24 proc. W badaniu określono ich mianem “seryjnych” (i porównano do internautów). Wśród “seryjnych” nadreprezentowane są osoby w wieku 25-34 lata oraz mężczyźni (54 proc.). Niemal 90 proc. młodych mężczyzn uprawia binge watching, oglądając kilka odcinków ulubionego filmu za jednym posiedzeniem. Oglądanie seriali jest dla nich też narzędziem budowania statusu.

Najpopularniejsze seriale, producenci i rynki

Aż dwie trzecie grupy “seryjnych” ogląda “Grę o tron”. Najpopularniejszym serialem polskim pozostaje “Belfer” i “Pakt”, które mają wyższe zasięgi wśród “seryjnych niż wśród internautów.

Jako dwie ulubione firmy producenckie przez “seryjnych” wskazywane są HBO (58 proc.) i Netflix (47 proc.). Druga z tych firm zaliczyła ogromny awans – w maju 2016 w analogicznym badaniu MEC wskazało na niego 22 proc.”seryjnych”.

Jako rynki pochodzenia najlepszych seriali są wskazywane rynki anglosaskie – amerykański (75 proc.) i brytyjski (37 proc.). Wysoko uplasował się również rynek polski (32 proc.), jak widać, “seryjni” bardzo cenią rodzime produkcje.


Oglądanie i pozyskiwanie wiedzy o serialach

13 proc. “seryjnych” ogląda zazwyczaj jeden odcinek serialu. 40 proc. poprzestaje na dwóch odcinkach, a aż 47 proc. ogląda 3 i więcej w czasie jednego seansu. Jest to dla nich główny motywator do oglądania seriali w internecie – można zobaczyć naraz kilka odcinków z rzędu.

Widzowie seriali korzystają ze wszystkich dostępnych źródeł – zarówno legalnych, jak i nielegalnych. Częściej niż przeciętni internauci płacą za usługi wideo na żądanie (51 proc.). Z kolei o nowych filmach dowiadują się z serwisów internetowych (63 proc.), od znajomych (43 proc.) i z mediów społecznościowych (38 proc.).

Rola seriali w budowaniu statusu

Seriale pełnią ważną rolę w budowaniu statusu i pozycji towarzyskiej. Dla 40 proc. “seryjnych” to obowiązkowa aktywność człowieka obytego i atrakcyjnego towarzysko. Rzadziej wskazywane jest chodzenie na koncerty i festiwale (34 proc.) czy do teatru (21 proc.). Z kolei seriale ustępują czytaniu książek (48 proc.) i chodzeniu do kina (46 proc.). Za to są istotnym tematem rozmów. 68 proc. widzów rozmawia o filmach z rodziną lub znajomymi. Do rozmawiania o książkach przyznaje się 63 proc. oglądających seriale.

Metodologia badania

Badanych wybrano spośród internautów, którzy oglądali przynajmniej 4 z wylosowanej listy 27 seriali premium (wysokiej jakości, poruszających ważne społeczne tematy). Nazwano ich “seryjnymi”. Baza seriali została przygotowana przez MEC we współpracy z FINA (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny), vloga Jakbyniepaczeć, a także z serwisem Serialowa. Próba liczyła 2 tys. internautów, badanie zrealizowano metodą CAWI.


Partnerzy