czyli jak zbudować swój wizerunek w mediach społecznościowych.
O tej książce inni blogerzy pisali już dość dawno temu, ja sięgnęłam po nią na fali nadrabiania zaległości czytelniczych. Niestety, nie umiem pisać o książce na podstawie samej notki wydawniczej. Muszę przeczytać (i opowiedzieć o niej, jeśli wydaje mi się godna uwagi). „Personal branding 2.0” Dana Schawbela to poradnik dla tych wszystkich osób, które chcą wykorzystać media społecznościowe jako narzędzie pomocne w planowaniu i rozwijaniu swojej drogi zawodowej. Zawiera mnóstwo porad dla osób stawiających swoje pierwsze kroki w mediach społecznościowych, studentów, którzy szukają pomysłu na siebie, ale też specjalistów social media, którzy chcą budować wizerunek marek, za które odpowiadają, także poprzez wizerunek kluczowych osób w firmie. Z książki dowiemy się, jak stworzyć swoją osobistą markę, co powinny zawierać profile zawodowe w mediach społecznościowych i jak je wykorzystać w promowaniu swoich osiągnięć (Linkedin, Facebook, Twitter, narzędzia Google czy własny blog), w czym mogą być pomocne różne kręgi przyjaciół i znajomych, jak prowadzić PR osobisty czy też jak poszukiwać pracy za pomocą mediów społecznościowych. Wartościowe jest również to, że Dan Schawbel dzieli się swoimi osobistymi doświadczeniami w szukaniu swojej drogi i w budowaniu osobistej marki – patrząc na DanSchawbel.com wręcz trudno uwierzyć, że ten człowiek też kiedyś nie wiedział, czego chce i że odnosił jakiekolwiek porażki.
Część książki, która najbardziej mi się podobała, poświęcona jest tworzeniu osobistej marki. Znajdują się w niej proste instrukcje, jakie rzeczy powinniśmy najpierw przemyśleć, nad czym i w jaki sposób powinniśmy pracować, czy też sugestia, że droga zawodowa to są pojedyncze działania ad hoc, ale cała strategia działań rozpisana na długie lata. W miarę wybrzmiało to, że w stworzeniu takiej strategii marki pomaga przede wszystkim świetna znajomość swoich mocnych i słabych stron, swoich umiejętności, swoich talentów. Ale autor niewiele napisał, jak do tego momentu dojść – a to jest wiedza, bez której będzie nam zaplanować jakąkolwiek strategię. Znajomość siebie tworzy się poprzez doświadczenia praktyczne: praca w pierwotnie upatrzonym zawodzie, działalność społeczna, relacje z innymi ludźmi, rozwijanie własnych uzdolnień, lektury, ale też warsztaty i testy psychologiczne różnego rodzaju.
Stosunkowo łatwo przeszłam natomiast przez część książki poświęconą mediom społecznościowym – może dlatego, że sama w miarę sprawnie poruszam się w tym świecie. Wiem też, że mimo wszystko relacje z ludźmi nie są możliwe do zbudowania tylko przez media społecznościowe – w social media możemy wymienić wirtualny „shake hand” czy podtrzymywać kontakt, jednak więcej między ludźmi dzieje się poza siecią. Nie bez powodu powstały spotkania Blog Forum Gdańsk, Czwartki Social Media czy Geek Girls Carrots…