Osobista reputacja – Ewa Wilmanowicz

Książek dotyczących budowania marki osobistej jest już na rynku całkiem sporo. Dołącza do nich kolejna: „Osobista reputacja” autorstwa Ewy Wilmanowicz, wykładowczyni akademickiej i trenerki biznesu. Książka jest zapisem osobistych refleksji autorki na ten temat – nie ma w niej odwołań do innych twórców literatury na ten temat, badań czy doświadczeń firm. I tak zapewne była pomyślana. 

osobista reputacja

W pierwszej części książki „Osobista reputacja”autorka dzieli się przemyśleniami na temat zmian wokół nas. Szybkie tempo życia, natłok informacji nie zawsze prawdziwych, kryzysy zaufania czy autorytetów oraz bezpośrednia komunikacja mają wpływ także na to jak budujemy, albo powinniśmy budować, nasze marki osobiste. Dalej pisze o budowaniu reputacji w wymiarze prywatnym – w dalszej i bliższej rodzinie, pośród współpracowników, przyjaciół i znajomych. Kolejna duża część książki poświęcona jest reputacji w życiu zawodowym. Ostatnia natomiast omawia poszczególne narzędzia – i elektroniczne, i wiążące się z kontaktem twarzą w twarz.

Książka „Osobista reputacja” jest dobrze napisana i bardzo łatwo się ją czyta. Przez to, że autorka dzieli się refleksjami, to skłania też do przemyśleń własnych na temat marek osobistych – czy cudzych, czy własnej. To także książka, która ma czytelnika zachęcić do bycia lepszym dla innych ludzi, gdyż autorka podkreśla wagę etyki czy zasad savoir vivre w budowaniu marki osobistej. Opisuje też możliwe wpadki. Nie mam samochodu, więc nie wiedziałam, że gdy używa się zestawu głośnomówiącego podczas parkowania, dźwięk jest świetnie słyszalny na zewnątrz (i dlatego trzeba uważać, co się mówi, gdyż rozmowę mogą słyszeć przypadkowi przechodnie bądź lokatorzy okolicznych budynków).  

Kilka rzeczy na pewno bym poprawiła. Przede wszystkim przydałaby mi się synteza przemyśleń w postaci autorskiego modelu budowania marki. Autorka mogłaby go dalej wykorzystywać, chociażby podczas własnych szkoleń – podobnie jak zrobili to autorzy książki „Model biznesowy TY”. Nie zaszkodziłoby też skrócenie akapitów i uzupełnienie tekstu o elementy graficzne – krótkie listy numerowane i wypunktowane, schematy, grafiki, itp. To pozwoliłoby lepiej zapamiętać zawartość książki. Można by było też zachęcić czytelnika do refleksji, rozbijając tekst krótkimi pytaniami do przemyślenia. Przydałoby się też wskazanie konkretnych sytuacji z życia firm czy pojedynczych osób, bo to uczyniłoby opisywaną rzeczywistość bardziej namacalną.  

Komu poleciłabym książkę „Osobista reputacja”? Przede wszystkim studentom czy młodym pracującym – osobom, które stoją u początku drogi zawodowej i chciałyby się dowiedzieć, czym jest marka osobista, jak ją budować i na co zwracać uwagę. Warto, aby sięgnęli po tę książkę ci, którzy działają tylko w internecie lub tylko poza nim – autorka pokazuje, że obydwie te sfery się przenikają i dobrze uzupełniają. I w końcu, rekomendowałabym ją osobom, które chcą się dowiedzieć, jak tworzy się reputacja i dlaczego o nią warto dbać.

Za książkę dziękuję wydawnictwu Onepress.

Recenzje innych książek z obszaru personal brandingu:


Partnerzy