W ramach prezentowania narzędzi do prowadzenia badań w public relations przedstawiam ogólnopolski panel badawczy Ariadna.
Właściciele portali społecznościowych zaczynają oferować nowe usługi – realizację badań na użytkownikach serwisu. Swój dział badawczy ma Nasza-Klasa (w zeszłym roku podczas Kongresu Profesjonalistów PR prezentowali przykładowe badanie, dotyczące rankingu uczelni Nescafe). Kolejną tego rodzaju usługą w Polsce jest panel badawczy Ariadna, wprowadzony przez GG Network.
Badania realizowane są za pomocą sondażu, a dokładnie jego internetowej odmiany CAWI (Computer Assisted Web Interview). Najprościej mówiąc – badany otrzymuje link do umieszczonej w internecie ankiety, którą wypełnia i wysyła. Baza Ariadny liczy obecnie ok. 70 tys. konsumentów w wieku 15-60 lat. Do każdego badania losowana jest próba. Uczestnicy za udział w każdym badaniu otrzymują wynagrodzenie, co ma być dla nich dodatkową motywacją do udzielania rzetelnych odpowiedzi. Z kolei zachętą dla zamawiających badania jest możliwość skorzystania z jednego bezpłatnego pytania testowego. Rodzaje badań, jakie już prowadzone są za pomocą panelu, to:
- AdTester – ekspresowy test spotów reklamowych na próbie 200 osób z grupy docelowej
- Brand Advertising Impact – mierzenie efektów kampanii reklamowych
- Opinion Detector – czyli ekspresowy sondaż prowadzony na ogólnopolskiej próbie 500 internautów w wieku 15-60 lat.
Jak to narzędzie może być wykorzystane w badaniach public relations? Jeśli planujemy działania PR, których celem jest zmiana świadomości problemu w grupie internautów, za pomocą badań panelowych możemy spróbować zmierzyć tę zmianę. Najpierw prowadząc badania przed stworzeniem strategii public relations, a później po prostu je powtarzając.