Jak mierzyć wpływ influencerów? Niektórzy nie wiedzą

Jak mierzyć wpływ influencerów – to pytanie pozostaje ciągle aktualne w dobie popularności tej formy marketingu. Zadają je sobie twórcy narzędzi do analityki social media czy monitoringu social media. Jest ono ważne dla ich klientów – chociażby organizatorów wydarzeń, na które zaprasza się influencerów. Ale odpowiedzi mogą być zaskakujące.

Dostawałam ostatnio mailingi zapraszające na Festiwal Kobiet Internetu. To nowa impreza, organizowana przez See Bloggers. Zastąpiła zakończony projekt cyklicznych konferencji Blog Forum Gdańsk. Proszono tam o podanie namiarów na profile w social media, więc uznałam, że decyzja o przyjęciu zgłoszenia będzie pewnie podyktowana wielkością widowni tych profili oraz jej zaangażowaniem. Normalna praktyka w organizacji imprez dla aktywnych w społecznościówkach: chcemy mieć na wydarzeniu najbardziej aktywnych i angażujących.

jak mierzyć wpływ influencerów

Tymczasem sprawa poszła dalej. Otóż dwa dni temu firma wspierająca organizatora konferencji ogłosiła w Press, że stworzyła ranking najbardziej wpływowych kobiet polskiego internetu. Na jego czele znalazła się Anna Lewandowska, za nią kolejne znane postaci: Ewa Chodakowska, Maffashion, Deynn i Joanna Krupa. Jak mierzyć wpływ influencerów zdaniem tej firmy? Wielkością widowni i jej zaangażowaniem, na co wskazuje cytat zamieszczony w Pressie:

“Podstawą rankingu jest algorytm InfluScore uwzględniający aktywność w mediach społecznościowych: liczbę obserwujących, polubień, udostępnień, komentarzy, interakcji z pojedynczym wpisem, a także liczbę odwiedzin bloga, jeżeli dana osoba takowy prowadzi.”

Gdzie Krym, gdzie Rzym? Według modelu Dona Bartholomewa wszelkie miary pokazujące wielkość widowni to pierwszy poziom pomiaru. Drugi poziom to miary pokazujące zaangażowanie. Wpływ znajduje się dopiero na poziomie trzecim i czwartym, tam, gdzie osoba zmieniła swoje nastawienie i podjęła konkretne działanie. 

Jak zatem mierzyć wpływ influencerów? Nie da się tego zrobić, mierząc wyłącznie wielkość widowni danego influencera i zaangażowanie tej widowni. Trzeba byłoby mierzyć zmianę nastawienia widowni – co byłoby możliwe do uchwycenia za pomocą badań sondażowych. A także (lub) efekt końcowy, gdy publiczność podejmuje pożądane działanie.

Pisał o tym chociażby Brian Solis. Jego tekst o mierzeniu wpływu w cyfrowym środowisku powstał w 2012 roku, czyli już 7 lat temu. Jego zdaniem duża widownia oznacza większy potencjał do wywierania wpływu, ale jest to potencjał. Możliwość. Nie jest natomiast równa wpływowi.

I choć dyskusję o tym, jak mierzyć wpływ influencerów, wielokrotnie odbywaliśmy w branży monitoringu mediów, choć pisałam o tym w książce i choć pisałam o tym na blogu, i niby to wiemy, o czym świadczą reakcje na mój komentarz dokonany na tablicy „Press”, to ciągle znajdują się chętni do obiecywania gruszek na wierzbie.


Partnerzy