Śmierć prasy?

Burzę wywołało Artegence swoją reklamą wieszczącą śmierć prasy drukowanej już za cztery lata, na co ostro zareagował Związek Wydawców Prasy – sprawę szczegółowo opisała Gazeta.pl.

Jednak nie ma co się oburzać. Amerykańskie badania pokazują to już od jakiegoś czasu, a i czytelnictwo prasy w Polsce też spada. Po co kupować codzienną gazetę, jeśli nie ma się czasu na jej lekturę, a wszystkie potrzebne informacje – o najnowszych wydarzeniach, pogodzie, kursach walut – można znaleźć w sieci? Niektóre redakcje widzą to zapotrzebowanie i od jakiegoś czasu konsekwentnie ograniczają ilości stron swoich tytułów prasowych, a za to rozwijają redakcje internetowe. Widzą to też marketerzy, bo dostępne badania dobitnie pokazują, że udział reklamy internetowej w torcie reklamowym rośnie w bardzo szybkim tempie, co ma potwierdzić – jak pisze Gazeta w linkowanym przeze mnie artykule – najnowszy raport IAB.

Wiedzą o tym specjaliści public relations. Kiedyś, jeszcze pracując w agencji PR, przygotowywałam dla klienta zestawienie publikacji z różnych typów mediów dla całego okresu współpracy. W 2005 r. widać jeszcze było nieznaczną przewagę słupków prasowych. W 2006 r. słupki prasowe i internetowe zrównały się, coraz częściej zdarzało się też, że internet wyprzedzał prasę (co niestety było traktowane jako gorsze wyniki pracy accounta prowadzącego projekt). Mojego zafascynowania internetem nie rozumieli też kolejni szefowie, „bo ty tylko internet i blogi” (choć jednocześnie, gdy potrzebowali znaleźć w sieci trudniej dostępne informacje, przychodzili właśnie do mnie). Z niekłamaną przyjemnością obserwuję, że teraz prowadzą rekrutację osób specjalizujących się w komunikacji internetowej czy też dowiaduję się, że uwzględniają działania internetowe w strategiach proponowanych klientom. Czasem niełatwo być wizjonerem 😉

Sądzę jednak, że prasa nie zniknie całkowicie. Nie wyobrażam sobie czytania dłuższych i trudniejszych artykułów prosto z ekranu komputera, tak jak nie wyobrażam sobie też weekendu bez pitej bez pośpiechu porannej kawy i lektury najnowszych tygodników opinii czy kolorowego miesięcznika…
Zdjęcie pochodzi z serwisu sxc.hu


Partnerzy