Model Hype Cycle dla sieci społecznościowych

W mediach szczyt sezonu ogórkowego, tymczasem ja na zagranicznych stronach znalazłam ciekawy przykład zastosowania modelu cyklu rozdmuchiwania („hype cycle”) autorstwa firmy analitycznej Gartner, do rozwoju nowych mediów.

Model „cyklu rozdmuchiwania” jest stosowany do opisu procesu wprowadzania na rynek nowej technologii informatycznej. Początek cyklu (faza „Technology Trigger”) to wprowadzenie produktu na rynek i związany z nim marketingowy szum. Kolejna faza („Peak of Inflated Expectations”) to nadmierny rozrost oczekiwań i pierwsze wdrożenia, zazwyczaj w największych firmach, które mają duże budżety IT i chętnie testują najnowsze rozwiązania. Jednak użytkowanie rozwiązania obarczonego w początkowej fazie rozwoju błędami zderzające się z nadmiernymi oczekiwaniami użykowników, co powoduje rozczarowanie (faza „Trough of Disillusionment”). Krzywa zainteresowania technologią w mediach gwałtownie spada, natomiast wśród dostawców następuje selekcja i konsolidacja (faza „Slope of Enlightenment”). Jednak dokonane poprawki powodują, że technologia osiąga dojrzałość, która pozwala na zbudowanie solidnej bazy rynkowej (faza „Plateau of Productivity”).

Fred Cavazza postanowił zastosować tę teorię do serwisów społecznościowych. Wyszło mu coś takiego (obrazek pochodzi stąd).

Ciekawe, jak wyglądałaby pozycja polskich sieci społecznościowych na takiej krzywej. Jednak nie chcę strzelać, sądzę, że wymagałoby to zestawienia historii rozwoju poszczególnych sieci z modelem Gartnera. Póki co zajmuję się jednak udziałem w innym przedsięwzięciu naukowym oraz własnym doktoratem.

Zainteresowanym modelem Hype Cycle Gartnera polecam parę linków:

Hype Cycle – materiały Gartner Group

Dmuchanie na konwergencję – artykuł Tadeusza Wilczka, archiwum PCkuriera

Metodyka zarządzania wiedzą – artykuł Marcina Żmigrodzkiego na stronie e-mentor


Partnerzy