Jakim jesteś blogerem?

Poniższej typologii dokonał Jeremy Wright, autor książki „Blogowanie w biznesie”. Analogią było dla niego miasto – zawody lub elementy miejskiej architektury.

  • Fryzjerzy – znają właściwe osoby, dysponują mądrością, którą zdobywali latami, słuchając swoich klientów. Dzielą się doświadczeniem. Są zazwyczaj wybitnymi ekspertami i jako tacy się wypowiadają, starając się zachować swoją niezależność. Do pewnego stopnia są analitykami lub doradcami. Zwykle mają rację.
  • Kowale – znają swój fach, pracują na terenie firm, w których imieniu się wypowiadają. Wpływają na branże i jej opinie dzięki swojej firmowej kuźni. Przykładowo mogą to być projektanci oprogamowania globalnych koncernów IT piszący swoje blogi.
  • Mosty – nawiązują kontakty, wpływają na ludzi i pomagają ich zjednoczyć. Mają obsesję na punkcie relacji międzyludzkich. Świetnie sprawdzają się jako rozjemcy. Mogą to być specjaliści PR z danej firmy.
  • Okna – działają wewnątrz firmy i piszą zarówno o tym, co dzieje się w samej organizacji, jak też poza nią.
  • Znaki drogowe – wskazują ciekawe rzeczy w branży, choć zwykle nie dzielą się swoimi opiniami.
  • Puby – stymulują dyskuse, w które wciągają ludzi ze wszystkich sfer danego zagadnienia. Pisane przez nich notki to zaledwie pretekst do wymiany opinii. Ludzie przychodzą na ich blogi nie tylko dla osobowości autora, ale również po to, by się spotkać i porozmawiać z innymi ludźmi.
  • Gazety – funkcjonują jak dziennikarze. Raczej przekazują wiadomości niż dzielą się własnymi opiniami. Trzymają się faktów.

Wright stwierdził, że jeden blog może być także mieszanką kilku typów. Co ciekawsze, poprzez wzajemne linkowanie i związany z tym wspólny ruch czytelników, blogi mogą tworzyć wręcz całe miasta blogowe, gdzie „funkcjonuje i urząd pocztowy, do którego ludzie przychodzą po informacje, i ratusz, gdzie podejmowane są ważne decyzje, i inne osobliwości”. Dla każdego znajdzie się zatem miejsce w sieci.Zdjęcie pochodzi z serwisu sxc.hu


Partnerzy