Engage – Brian Solis

Zaangażuj się! – nawołuje Brian Solis w swojej najnowszej książce. Oczywiście, w social media.

W ramach nadrabiania zaległości podoktoratowych sięgnęłam po kolejną zaległą książkę. Brian Solis jest uznanym amerykańskim analitykiem branży social media, autorem popularnego bloga BrianSolis.com. W grudniu zeszłego roku gościł w Polsce na konferencji Blog Forum Gdańsk – Ci z Was, którzy tam byli, mieli szansę posłuchać go na żywo (i jak Wasze wrażenia?). Również w zeszłym roku, tyle, że na początku, ukazała się jego książka „Engage!”, będąca podsumowaniem jego przemyśleń na temat social media, publikowanych wcześniej na blogu.

Ta ksiażka to kompendium wiedzy na temat social media, ich funkcjonowania, panujących w nich zasad komunikacji, przykładów zastosowań w biznesie, planowania działań w social media, sposobu organizacji zespołu ds. social media w firmie, przygotowania polityki social media czy przyszłych trendów rozwoju social media. Jest też trochę o mierzeniu skuteczności komunikacji w social media – Brian Solis podaje tutaj przykładowe wskaźniki używane w amerykańskim internecie (jak Share of Voice czy The Razorfish Social Influence Score) czy kusi się o przedstawienie własnej koncepcji mierzenia (trudno nazwać ją modelem, ale jest dość ciekawa i pewnie jeszcze się nad nią pochylę). Jeśli miałabym ją komuś rekomendować, to tym, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z social media i nie są do nich jeszcze do końca przekonani – znajdą tutaj dużo informacji jak, dlaczego, po co wraz z przykładami.


Z kolei, patrząc z punktu widzenia czytelniczki bloga Briana Solisa, trudno w książce o coś nowego i innego, niż było wcześniej opisane na blogu. Wadą książki jest też to, że wszystkie te bardzo ładne i kolorowe infografiki, które Brian publikował na swoim blogu (jak na przykład The Conversation Prism), tutaj są czarno-białe, a do tego niewyraźne.  Za długi jest wstęp – ja nie czuję potrzeby bycia przekonywaną do social media, jeśli już z nich korzystam. Przykłady firm też wydały mi się trochę za mało szczegółowe. Opisywane są głównie amerykańskie przykłady narzędzi social media, podczas, gdy ja potrzebowałabym takiego kompendium z polskimi przykładami i informacjami o ich użytkownikach – ale tutaj lukę zapełnił ostatnio raport Social Media Standard. Rozdział na temat pomiaru jest jak dla mnie dość ogólny – jeśli już przeglądać dostępne na rynku pomysły, to dokładniej, niż tylko pokazać dwa wskaźniki. Dużo teorii, mało praktycznej wiedzy do zastosowania na co dzień (aczkolwiek jeden pomysł sobie wynotowałam i zamierzam go przetestować). Dlatego ja sama byłam nieco rozczarowana – sądząc po rozmiarze książki spodziewałam się solidniejszej porcji wiedzy.

Ciekawa jestem, czy widzieliście wystąpienie Briana na Blog Forum Gdańsk (czy wywiad z nim na Mediafun), może czytujecie jego bloga, może też już czytaliście jego książkę? Jakie jest Wasze zdanie na jego temat?

Brian Solis, Engage! The complete guide for brands and businesses to build, cultivate, and measure success in the new web, John Wiley & Sons Inc., 2010


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityka Ciasteczek. OK, rozumiem.

Partnerzy