Social Media Index

Kolejna propozycja wskaźnika. Tym razem Social Media Index utworzony przez ekspertów z Edelmana, służący do oceny, na ile autor danego bloga ma wpływ na innych internautów. Wskaźnik opiera się na sześciu kryteriach:

  • Blog – analiza Google Rank, linków przychodzących, liczby subskrybentów, rankingu alexa, zawartości, częstotliwości aktualizacji, liczby komentarzy i częstotliwości ich dodawania
  • Multi-format – liczba kontaktów w sieci Facebook
  • Mini-aktualizacje – analiza sieci Twitter, liczby przyjaciół i zwolenników (w oryginale followers, może ktoś wie, jak to poprawnie przetłumaczyć?) i aktualizacji
  • Wizytówka biznesowa – analiza sieci LinkedIn, liczby kontaktów
  • Visual – analiza serwisu Flickr: liczba zdjęć dodanych przez użytkownika i zdjęć, na których użytkownik występuje
  • Ulubione – analiza serwisu Digg i del.icio.us

Wynikowi w każdej z kategorii przeważa się prze wagi: Blog – 30%; Multi-format – 20%; Mini-updates – 25%, Business cards – 7%, Visual – 3%; Favourites – 15% i tworzony jest całkowity wynik dla każdej z kategorii. Suma wszystkich kategorii tworzy wskaźnik Social Media Index dla danego bloga. Oryginalny artykuł

Same kategorie budzą jednak moje wątpliwości – liczba kontaktów w sieciach społecznościowych niekoniecznie może świadczyć o dużym wpływie. Praktycznie każdy korzystający z sieci społecznościowych spotkał osoby, które mają w swoich wizytówkach po 500 albo i więcej kontaktów, jednak ich rzeczywisty wpływ na innych jest dość ograniczony, jak to pokazuje Flemming Madsen, autor bloga Onalytica, za pomocą prostego i przejrzystego wykresu:

Madsen proponuje mierzenie wpływowości bloga ilością cytowań (podobnie jak ma to miejsce w przypadku literatury naukowej). Miałoby to sens, jednak ze względu na ogromną ilość blogów i ograniczenia techniczne związane z ich przeszukiwaniem, jest jak na razie zbyt trudne do zrealizowania.


Anna Miotk
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.