Nadal rosną wydatki na reklamę cyfrową – tak pokazują dane z raportu IAB/PwC AdEx za pierwsze półrocze 2017. Zanotowano wzrost w wysokości 8 proc. (o 133 mln PLN więcej niż rok wcześniej w porównywalnym okresie czasu). Było to możliwe dzięki wzrostowi nakładów na wideo online, media społecznościowe i programmatic. Wydatki na mobile i na reklamę tradycyjną utrzymują się na stałym poziomie.
Reklama rośnie ze wzrostem PKB
Autorzy raportu spodziewają się jednak zwiększenia wydatków na reklamę internetową i wzrost jej dynamiki w drugim półroczu tego roku. Ma to być związane ze wzrostem indeksów PKB, na które rynek reklamy reaguje z co najmniej półrocznym opóźnieniem. Wskazują również, że na dynamikę reklamy internetowej wpływ mają obecnie nastroje wobec takich zagadnień, jak RODO, viewability i adblocking.
Globalni gracze mają wpływ
Podobnie jak w innych krajach, na dynamikę rozwojową rynku wpływ mają przede wszystkim globalni gracze. To zjawisko występuje także na rynkach zachodnich. W Polsce globalni gracze dokonują ponad połowę wszystkich wydatków reklamowych online i są odpowiedzialni za 73 proc. wzrostu wartości.
Wideo i ogłoszenia górą
Najszybciej rozwijające się obecnie formaty reklamowe to wideo (34 proc. wzrostu) i ogłoszenia (również 34 proc. wzrostu). W klasyfikacji dodatkowej wzrosty notują reklama w social media (26 proc.) i w modelu programmatic (22 proc.). Reklama display (nie licząc formatów wideo) osiągnęła indeks o wartości -1 proc., a e-mail marketing – indeks o wartości -9 proc.
Handel liderem reklamy online
Ranking wydawców branżowych nie uległ zbyt dużym zmianom. Pierwsza piątka pozostała ta sama, choć w jej obrębie dokonały się przetasowania. Obecny lider, handel, rok temu zajmował miejsce drugie, choć jego wyniki nie różnił się znacznie od motoryzacji. Branże AGD, meblarska i dekoracyjna zwiększyły swoje wydatki na komunikację cyfrową dwukrotnie, natomiast chemia gospodarcza oraz odzież i dodatki zwiększyły nakłady niemal o połowę. Największe spadki dotknęły branżę farmaceutyczną.